torsdag

Det skjer ting rundt om i fotball Norge.....

Ja, som dere alle har merket så har denne bloggen de siste tiden hatt en noe annen vinkling, dette er en blogg som skal omhandle oddstips og kampanalyser, men den siste tiden har vært preget av at jeg jobber med ett konsept, og at denne bloggen er avhengig av sponsoravtaler/fiansielle avtaler, om den skal nå den høyden jeg har i ambisjonene...dette har enda ikke løst seg på optimal måte, derfor blir denne bloggen også en tid fremover en fotball blogg med fravær i odds-spaltene, inntil videre. jeg har en visjon om å kunne bruke denne bloggen til at dere skal kunne finne det nyttig å bruke mine tips, samt tjene inn det dere har i tankene på det....

Tilbake til det headline, altså tingenes tilstand i fotball norge..., Det skjer en del for tiden, jeg tenker da hovedsak på ansettelser/avskjedigelse av trenere , noe som har vist seg å være en ren formalitet i dette landet. jeg sitter med en følelse av at ingen trenere sitter trygt i stolen i norge, og at ledelsene har en evne til å legge frem det motsatte av hva realiteten tilsier, da i korte trekk i media..der alt tilsynelatende er fryd,og alle parter har " vår fulle støtte" . dere som har fulgt med på norsk fotball noen år, vet jo som meg at like sikkert som at julaften kommer 24 desember, så har minimun to trenere fått sparken i perioden september - desember. dette er en ren formalitet. for det er tydelig en holdning på at om ikke laget fungerer, ja så er det ene og alene treneren som må ta hatten og gå.... hvor ofte får spillere sparken på dagen på grunn av en elendig kamp, eller en dårlig treningsuke? omtrent aldri, så sant det ikke er dramatiske faktorer i bildet. fokuset på at trenere skal bære det hele ansvaret må endres. ett lag som skal utvikles til å bli ett lag som kan hevde seg i toppen over lengre tid, og dermed spille i europa så må vi ha det klinkende klart at ett lag må bygges over tid, det må ha progresjon, det må har struktur og målsetninger, det må ha stabilitet, det må ha kontinutet over tid. det er dette som bygger lag, og som på sikt viser resultateter....hele poenget mitt med denne teksten er det at norske klubber har en altfor liten tålmodighet, vi kvitter oss med trenere og spillere så fort målsetningene ikke slår inn først året, dette er totalt uhørt og skader på sikt fotballen i norge....man kan ikke stoppe utviklingen før man faktisk har fått sjansen til å få vist prosgresjonen i laget. ta nå rosenborg som eksempel, tror dere at grunnen til at de vant 10 år på rad er på grunn av gode spillere? - nei, svaret er noe annet. rosenborg bygde ett lag over mange år, med ett fast spillesystem, en felles målsetning, en felles enighet om roller og fordeling - men sist, og kanskje viktigst av alt : Det beholdt en og samme trener gjennom hele progresjonen og ga han muligheten til å videreutvikle sine ideer gjennom mange sesonger, og på den måten skape en enorm trygghet i spillergruppa. de visste hva de kunne forholde seg til på hver trening og hver kamp. for systemet var så innkjørt og spikret at de kunne følge planen til Eggen senior i blinde,..det er på denne måten man kan bygge solide fundament og bringe resultatenen inn i sekken....
etter storhetstiden til rosenborg har dette endret seg, nå sparkes trenere rett før jul om det ikke på en sesong har nådd målsetningen klubben har satt, og dermed må laget og spillergruppa begynne på en ny vei med en ny trener med nye tanker, visjoner, målsetninger og måter,. skal en spiler kunne utvikle seg er det en forutsetning at en trener har en konstruktiv kjemi med spillergruppa, om dette ikke er tilfelle kan det gå andre veien., og jeg vil være så bastant at jeg med sikre kort kan si at det har blitt ødelagt en del talent i norge nettopp på grunn av denne sjongleringen klubber driver med. hvordan kan en spiller som har klippekort på laget med en viktig rolle under en trener, plutselig bli vrakgods under neste trener som? jo, det skjer, og det skjer ofte....svaret må vel bli at det kommer ann på øyet som ser, men jeg tror egentlig det handler mere om hva som passer inn i trenerens spillesystem. tanker og visjoner, vi trenere tenker ekstremt ulikt i forhold til hvilken taktikk og system som passer til lagene. vi kan vurdere dette helt ulikt, basert på den samme spillergruppen.....
så jeg håper denne trenden med at man skal sende treneren på båten hver gang laget ikke innfrir på forventet måte snar tar slutt.... nå må vi begynne å fokuserer på om enkelte spillere faktisk fortjenere 2 millioner i lønn, om de jobber godt nok, om lagfølelsen er tilstede, om holdningen er tilstede og om man er enig om å dra lasset sammen eller om man går rundt å venter på andre tilbud, og tar til takke med situasjonen midlertidig. holdningen til mange spillere i tippeligaen er på det nivået, det har en selvsentrert holdning og setter klubben bak sine egne motiv og forutsetninger.. men der føler jeg klubbene er flinke til å legge opp til denne problemstillingen selv, ettersom man stadig får usikre /ambivalente signaler rundt laget, kabalen er på en måte adri sikker,og man må derfor alltid ha en plan B om styret skulle vedta noe over natten som får konsekvenser for hele laget.,...dette innlegget er ett spark til styrer og ledelser rundt omkring i landet. vi må endre fokus og se helheten, ikke bare se en enkelt faktor i ett miljø og en gruppe. dette trekker nivået i tippeliagen ned på grunn av den manglende kontuniteten/utviklingen. Nok om Det!

En av mine favoritter til årets trener 2009, Nemlig erik hamren takket nylig ja til å ta over sverige sitt landslag, da kombinert med å lede rosenborg. jeg er enig i at hamren er rett mann til å ta over og har de nødvendige egenskaper og kompetanesen....så lykke til i sverige erik.
når det er sagt, så er jeg totalt uforstående med at man i det hele tatt har foreslått at han skal kombinere to trenerjobber, da som rosenborg trener i tillegg... hvordan skal dette kunne la seg gjøre, og er ikke rosenborg bedre tjent med å ha en trener som kan følge opp laget og spillere hver dag, og som har fullt fokus på en gruppe, og ikke to...nei, dette var en totalt uhørt ide, og ett forslag som umulig kan være gjennomtenkt. skal en av norges beste lag faktisk være tjent med å ha en trener som har ett ansvar for sverige sitt landsalg i tillegg, det får da være måte på til nedsbling av respekten for norsk fotball... vi kan ikke snu utviklingen på den måten, vi vil fremstå som en profesjonell nasjon med ett godt fokus på utvikling. da må sånne ideer gjemmes godt under nidaros kirken, for vi skal ikke ha en sånn destruktiv holding til norsk seriefotball at man kan foreslå noen sånt......
Molde signerte forrige uke Kjell jonevret for tre nye år. det er en gusntig og riktig beslutning, ettersom at kjelle har startet på en vei, som han vil fortsette på, og det over tid. han kommer på den måten til å bygge ett slagkraftig og gjennomført Molde lag. så om man leser over, så har molde gjort akkurat det motsatte av det jeg rettet kritikk mot i sted.. Håper flere lag følger moldes sitt fornuftige valg her. ...
Uwe Røsler ble avskjediget som Viking trener nylig, og det kom ikke akkurat som lyn fra klar himmel. det har ligget i luften en stund, og resultatene viking har oppnådd er ikke tilfredstillende, men som sagt, viking ledelsen bør også i dette tilfellet gå igjennom sine egne tropper og spørre seg selv om de har den nødvendige kvaliteten på spillergruppen og de nødvendige brikkene til å kunne oppnå resultater. jeg tror nemlig at mye av problemet ligger der, spillergruppen er ikke god nok til å levere varene styret ønsker....

Ellers så registrerer jeg at Misnøyen med Tom Nordlie er stor i fredrikstad, jaja....nok en avsporing, fredrikstad spillerene bør heller gå kraftig i seg selv og faktisk finne ut hvordan de klarte å spille seg selv ned i første adeccoligaen . husk gutter: Tom Nordlie kan ikke dempe ballen for dere,og han kan heller ikke sette ballen i målet og skore for dere. så at dere uttrykker misnøye med treneren etter at dere helt på egenhånd har spilt dere ned en divisjon , blir for meg usakelig og rett og slett pinlig. det kalles å fjerne fokus fra egne svakheter. jeg vet ikke hvordan Tom er i hverdagen, men en ting vet jeg , og det er at dere var omtrent klar for nedrykk lenge før han kom til klubben, så at han er ene og alene grunnen til at dere rykket ned blir for meg helt feil. Men lykke til med oppturen, for dere kommer garantert rett opp igjen:)

Ellers så har det tikket inn en skandaløs kampfiksing sak i europa, derav blant annet stabæk skal være inndratt i saken., hva i alle dager er det som skjer? Jeg har store problemer med å tro at vi i norge har noe som helst med sånt og gjøre, og at stabæk skal være innblandet i noe sånt kjøper jeg ikke. dette er tabloid tull fra medier som er leie av " snille norge",.. dette kan bare ikke stemme., så all min støtte til stabæk i denne saken . ( inntil noe annet er bevisst)

Nå har jeg rettet fokuset på en del negative elementer i norsk fotball, og føler det var på sin plass...men jeg føler meg sikker på at vi går en bedre fremtid i møte og at vi etterhvert begynner å tenke internasjonalt også her, det vil si at vi begynner å tenke mere langsiktig og profesjonelt.....for man kan gjerne spekulere i at hvordan andre nasjoner er rundt disse faktorene, men jeg vil tro at vi ligger etter en del på ett par områder...og det er naturlig med tanke på at vi er en liten nasjon, faktisk så står det respekt av at vi har det rykte vi faktisk har, med tanke på innbyggertallene og størrelsen på landet, henger jo sammen med ressurser.....

Jeg kommer tilbake med mer neste uke

På Gjensyn :)

- Chris joakim

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar