onsdag

Cup Exit og Elendig Dømming !

Jeg er bygd sammen på den måten at jeg ønsker å respektere kollegaer, motspillere,dommere ,Trenere og alle andre. Jeg er også kjent for å være en som ofte tar dommere i forsvar, og har stor forståelse for at det er en utfordrende og lite takknemlig jobb til tider. Stort sett så er norske dommere på ett bra nivå, og det er lite å utsette i det store bildet. Jeg respekterer norske dommere og har stort sett alltid hatt en fin dialog og tone med dem. Men i dag nådde også jeg en grense. Kjetil sælen dømte Kampen Mot Sogndal her i molde. Jeg har sjeldent sett en verre dømming på dette nivået noensinne. Dommeren dømte konsekvent i favør sogndal, og presterte å ta noen avgjørelser som var så hinsidige at til og med sogndal laget begynte å stusse, Det kom reaksjoner fra sogndal laget underveis i kampen, dette er meget sjelden kost. Sogndal spillerne kom faktisk med spørsmålet " hva har dommeren i mot Molde?" under kampen, Da de reagerte på at det stadig ble dømt i favør sogndal. for meg så virket det som at dommeren rett og slett gikk rundt å leita etter "usportslige" ting å ta molde på. alle situasjoner i kampen som kan kalles tvilsomme gikk i favør sogndal, men også tvilen gikk til favør sogndal. Når man da legger til to røde kort til hjemmelaget, og en rekke merkverdige avgjørelser både på dødballer, frispark, gule kort og mye annet så er det bildet etter dagens kamp. Jeg opplevde dagens kamp som pinlig, flaut og tragisk på vegne av norske dommere, og den norske fotballen. Dette var en prestasjon som var under enhver kritikk, og sælen bør virkelig ta en runde med seg selv før han blåser i gang neste kamp. Dette var rett og slett elendig dømming av hele dommertrioen. Han er bergenser, og som kjent så røyk Brann ut etter det pinlige tapet for fyllingen sist runde, i dag tydet alt på at sælen ville ha Sogndal videre i cupen, for som sagt, jeg har omtrent aldri sett en så skeiv og konsekvent dømming en vei. Jeg understreker også her at Samtlige dommere i dag var like svake, dette gjelder ikke bare Sælen, Men også Assistentene på Linjen. Men Sælen er hovedlederen og skal styre og påvirke de andre,så naturligvis så sitter han med hovedansvaret og må også få kritikken.
Greit nok, en meget svak kamp av både hjemmelaget og dommeren, og sogndal vant fullt fortjent, etter en meget bra innsats i denne kampen. Men så klarer også dommer sælen å hisse på seg gråstein også etter kampen, da han tok på seg den arrogante " jeg kommenterer ikke mine feil" holdningen, og faktisk la seg på det nivået at han nektet å snakke foran kamera, altså, vi er på ett profesjonelt nivå, og man skal kunne forvente at både trenere,spillere, og dommere stiller opp å forsvarer sine handlinger. Dagens dommer valgte en løsning der han bare sneik seg unna alt ansvar, og avfeide all kritikk. Vel, er norsk fotball tjent med en sånn "attityde"?
Jeg avslutter med å kommentere Utvisningen til Magne Hoset, han ble altså utvist for usportslig oppførsel, Vel Kjetil sælen, oppførte du deg så sportslig, da du nektet å vise deg foran kamera, og faktisk satt igjen i garderoben flere timer etter kampslutt?? , etter min mening så var dette egentlig ett signal på at han har insett at han dømte en særdeles svak kamp. En stolt og fornøyd mann hadde nok stått rakrygget foran kamera å svart for seg, det gjorde han altså ikke. Han reiser tilbake til bergen med halen mellm beina. Men alt man kan be om er litt ydmykhet, alle gjør feil, og alle har rett til å feile, men alt blir mye verre om man ikke kan vise ydmykhet i etterkant. I dag får hele dommertrioen stryk fra meg , Selv om kampen uansett hadde endt med sogndal seier, da sogndal rett og slett var best denne kampen her.
Ellers så registrerer jeg at Lillestrøm, Stabæk og Aalesund også røyk ut fra cupen i dag. Hvem i alle dager kunne trodd det det i forkant???
En helt utrolig Cuprunde i dag.

- Chris joakim

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar