mandag

Noen meninger fra meg.....

Mulig det er bare meg, men jeg synes det til tider er utrolig mange rare hendelser i tippeligaen.
Man kan hver eneste runde være vitne til både rare dommeravgjørelser, merkelige raksjoner, uforståelige handlinger, en merkelig adferd og sist men ikke minst en til tider underlig supporter adferd...

Nå er grunnlaget lagt her, og jeg er dere en forklaring skyldig. Jo, la meg ta noen episoder som kan knyttes opp mot dette. Friskest i minne har jeg kampen i går, mellom aalesund og rbk, der anthonya annan med sine 1,60 på strømpelesten ser seg nødt til å regelrett bite tor hogne aarøy mellom eller på brystvortene, altså der annan nådde opp. Hva i alle dager er dette for noe, og hva skjer med fotballen? jeg vet ikke foranledningen der, og vet at både aarøy og enkelt andre aalesund spillere kan være meget provoserende, men for all del da min gode annan, dette er ikke måten å gjøre det på.. men vi har i hele år sett sånne merkelige episoder på banen, det har vært en del uheldige episoder i år, med mye temperament og ufint spill. jeg håper ikke dette fortsetter utover sesongen, vi vil se ærlig og god fotball. Fair play gjelder også i norge!
så har vi erik husklepp eller erik "musecash" i gårsdagens kamp mot vålerenga som på ett eller annet merkelig vis klarte å omsette ballen i mål, eller rettere sagt, han sto på riktig plass til riktig tid, og klønet ballen over streken, og tok dermed all æren også i går.. greit nok det, men da skjer det merkelige etter denne skoringen, brann sin back sævarsson kom opp for å delta i feiringen sammen med de andre, og ga husklepp påfølgende en "kompis dytt" i ryggen, og selvfølgelig så må jo Huseklepp falle rett i bakken av dette , og etter det så klarer fyren jaggu meg å hisse seg opp også. Dette er sånn som skjer etter en skoring, og sånn man må regne med hos alle lag, intensjonene til sævarsson var aldri vonde, og jeg synes husklepp reagerte helt feil der, han er kanskje en primadonna i sine egne øyne, og kanskje innad i brann, men for oss andre så var dette rett og slett pinlig å se på. Voks opp Huseklepp!
Eirik bakke klarte også i går å dra på seg både min og dommerens vrede, den mannen der har ikke evnen til å skjønne hvor grensene går og opptrer tidvis meget provoserende. I går sto han å hånet dommeren etter at han helt korrekt fikk gult kort for nok en grisetakling. Bør ikke en så sentral spiller, som har både erfaringen, navnet og lederstatus i laget gå foran med ett bedre eksempel enn dette,og er det sånn oppførsel ett brann lag i krise trenger?? - jo, alle kan miste hodet, og det skjer den beste, til og med jeg drar på meg unødvendige kort. Men når det gjelder bakke så skjer dette hele tiden, det gjenntar seg og det er ett mønster i det. mange har komt til meg med sine sterke reaksjoner mot bakke, jeg går ikke ned på ett sånt nivå at jeg angriper personen, men spilleren bakke, lederen bakke synes jeg fint lite om.
Man kunne også på brann stadion på søndag se en rekke merkelige dommeravgjørelser, uten å gå konkret inn på det.
Mange lag måtte denne runden ta buss til sine borteturer, uten at det skulle by på noen nevneverdige problemer, men dette var da ett tema som var mye ute i media det siste døgnet, faktisk på nyhetene i dag tidlig og hele formiddagen utover, Da var saken at spillerne var kritiske til at kampene gikk, er det mangel på nyhetstoff for tiden?
Det diskuteres etter hver eneste runde minst to tilfeller av dommeravgjørelser og hvorvidt dommeren har tatt riktige avgjørelser eller ei. La meg vinkle det på en annen måte, jeg er nemlig mettet av alt dette maset om dommere hver eneste runde. jeg sier det sånn : finnes det en eneste spiller i tippeligaen som går gjennom en hel sesong og spiller mange kamper som ikke gjør feil på banen? - nei, absolutt alle spillere i tippeligaen gjør en eller flere feil både på trening og i kamp, så hvorfor skal man ikke ha aksept for at dommere også kan være i stand til å gjøre feil? jeg synes det har blitt ett altfor stort fokus på dommere i norge, dette tar brodden vekk fra utvikling i lag og mye av den konstruktive oppfattelsen. spiller ett lag dårlig fotball, så har som oftest dommeren skylden i det i følge trener, spillere og media, men tar ikke dette vekk fokuset på egen prestasjoner, "hva kan vi gjøre bedre til neste kamp"? "hva gikk galt i dag" hva skal vi trene på i morgen"? - sånne spørsmål har alle lag nødt til å spørre seg selv etter ett tap eller en elendig kamp, men jeg har intrykk av at man da heller skyter på dommeren, eller banen, eller supporterne i stedet for å faktisk se på egen prestasjoner. Martin andresen klagde fælt over ullevål matta forrige helg og mente at det var årsak til at vålerenga leverte en dårlig kamp, men fortell meg da martin, hvorfor drar dere til bergen, til en åker av en bane som var i mye verre forfatning enn den på ullevål og levere en av årets beste kamper? dette henger jo ikke sammen.
Om dere enda ikke har tatt poenget mitt, så er det at jeg mener det er for mye syting i norsk fotball. Man skylder på alt og alle rundt seg når ting går i mot, i stedet for å heller se på seg selv, og sine egne prestasjoner. supportere skylder på styret, styret skylder på treneren, treneren skylder på spillerne, spillerne skylder på banen eller dommeren, media skylder på den som appelerer til flest lesere. Dette er en kultur som på sikt vil dra fotballen ned, på den måten at man overskygger fokuset på å utvikle seg og laget, utvikle ferdigheter, forståelse og samhold. Om ett lag taper 3-0 pga en svak keeper prestasjon, og ett vaklende forsvar, nytter det da å snakke om den ene feilen dommeren gjorde på en corner i tre dager i etterkant? vil dette endre resultatet, eller prestasjonen? , nei selvsagt ikke.
En vis mann sa en gang : " fokuser på det du kan gjøre noe med, og legg vekk det du ikke kan gjøre noe med", vel så enkelt og greit, men det fungerer ikke sånn i norsk fotball. Her skal man finne syndebukker, man skal kaste ballen over til andre for å slippe å håndtere den selv.
jeg håper vi fremover kan begynne å fokusere på å spille fotball, på å legge ned en god innsats, og ha fullt fokus på det å utvikle både lag og spillere, så får vi bære over med at også dommere er av menneskelig opphav og har sine dårlig dager som alle andre... når det er sagt, så skal man også kunne stille krav til dommere i tippeligaen, som nevnt tidligere så har man også i år sett noen merkelige dommer avgjørelser, Men ok, reager der og da... men gå ikke å snakk om det en uke i etterkant, eller bruk side opp og side ned om dette i media i etterkant, det har ingen hensikt, og fører ingensteds...
brann supportere vingler noe voldsomt om dagen, de skifter fra å dolke styret og klubben ryggen til å gjøre det motsatte. det sendes ut blandede og motstridene signaler fra alle hold og man må omtrent ha notisblokk og penne for å i det hele tatt følge med på diskusjonen. alle mener mye om alt og ingenting, alle har svaret, men ingen har oppgaven. Intrykket mitt av hele sirkuset i bergen er at alle vil mye, alle mener mye - men ingen vet hvordan eller hvorfor.... da er det klart at det blir en lang vei å gå for alle rundt klubben. spillemessig har laget ressignert, jeg synes de presterte en god kamp i går, og kan kunne se litt av den gamle entusiasmen og gløden i laget, det var ett helt annet nivå på brann i går enn hittill i sesongen, de sliter dog stort defensivt enda... men det var en positiv opplevelse å se litt Av "gamle brann" igjen i går... Men supporterne i bergen må bestemme seg, hvilken retning skal dere, skal dere støtte, eller skal dere gå i mot, eller venter dere på at undere skal skje, eller er dere bare misfornøyd med alt og alle, og har behov for å slippe ut frustrasjon om dagen? . jeg klarer ikke å skjønne logikken i måten brann supportere fronter seg om dagen, de rettes kritikk mot styret og spillere, og når en av styremedlemmene velger å gjøre som de ønsker, nemlig gå av, ja så er det også negativt og skaper uro. Man kan ikke glemme at spillergruppa har sitt ansvar i en klubb, brann spillerne har underprestert i hele år, og det må også stilles krav til en bedre innsats av gutta på banen. Brann styret kan ikke løpe for spillerne på banen, ei heller skore mål. Jeg støtter brann supportere i mye av kritikken, men for at man i det hele tatt skal få noe ut av denne prosessen så må det taes noen veivalg, akkurat nå spriker bataljonen i alle retninger, og alle mener noe om alle, men ingen har en plan eller noen løsninger på hvordan dette skal løses. så helt klart brann fans, Frem med kart og kompass og bestem hvilken retning dere vil gå! Det kommer også en rekke underlige og merkelige kommentarer fra alle hold i bergen om dagen, jeg håper det snart blir en løsning for alle parter der, la kaoset ha en ende!
Jeg vil ellers berømme Strømsgodset sin trener Ronny deila, han fremstår som en hedersmann om dagen. Jeg er dypt imponert over måten godset spiller fotball på om dagen, ett ungt og ambisiøst lag med en underholdende og offensiv spillestil. det virker også som at hele laget er bra sammensatt og at harmonien og miljøet innad er meget bra. Deila har gjort en kanonjobb, det ser man på marienlyst hver kamp, fantastisk stemning og atmosfære der. Han fikk også en stjerne i boken etter at han faktisk gikk ut i media etter kampen her i molde og ga ros til dommeren som viste ut en godset spiller,han sa: " helt korrekt, bra at dommere slår ned på dette nå". fantastisk å høre en trener være så ærlig at han sier at en dommeravgjørelse mot eget lag var riktig. Det skjer dessverre ikke ofte i tippeligaen. Dette står det respekt av deila, og det er til etterfølgelse for en rekke andre trenere i tippeligaen som kun ser kampen fra sin egen vinkel, og har en begrenset evne til å se ting i perspektiv.
Årets trener hittil er I mine øyne Ronny deila, sammen med Kjetil Rekdal. de to guttene har fått maks ut av sitt begrensede mannskap og har imponert meg stort.
Om vi finner Strømsgodset og aalesund i toppen i slutten av denne sesongen er jeg ikke så sikker på, men om det så skulle skje så vil ikke det sjokkere meg nevneverdig.
Nå så jeg at Den utsatte Kampen mellom Tromsø - Sandefjord skulle finne sted på onsdag. Vi får krysse fingrer og tær for at det ikke oppstår flere problemer med denne aske saken nå, jeg sender mine tanker til alle på island, som virkelig har måttet gjennomgå den siste tiden. Håper det ordner seg der borte snart, og at det går bra med dere tross alt!:)

Og til alle oss andre, vi må beholde perspektivet og ikke følge den tynne vei, det finnes tross alt mere alvorlige saker i verden enn fotball....

- Chris joakim

4 kommentarer:

  1. Hallo Chris. har du en fin trippel i dag.takk for tidligere gode tips.

    SvarSlett
  2. Hei du, beklager sent svar.. jeg fikk først sjekket bloggen nå. jeg har levert spill på Helsingborg, surnadal, kettering, stevenage, st patricks og Queens park rangers selv i dag. foreløpig ser det bra ut, og den kan gå inn. beklager at jeg ikke fikk lagt ut dette til dere i dag. skal utarbeide ett godt tips til i morgen onsdag

    SvarSlett
  3. Hallo Chris. har du noen meninger rundt de norske kamp i dag. tips?

    SvarSlett
  4. Hallo Chris. Har du noen gode tips på de norske kampene i dag:)

    SvarSlett