tirsdag

Sesongen er i full gang, men er vi på riktig nivå defensivt?

Vi skriver april måned på kalenderen og vi har allerede fått unna de 4 første tippeligarundene. Det har gitt oss noen svar, men også en del spørsmål. jeg starter med å berømme starten til Aalesund, de har startet med tilnærmet full pott og er virkelig i siget, de har ikke forsterket stallen nevneverdig fra i fjor, men disiplin, moral og struktur er i høy grad innført av rekdal. det tyder på at aalesund som lag tar poeng på grunn av disiplin, kollektiv innsats og god lagmoral. Aalesund fremstår også som ett langt mere offensivt og angrepsvillig lag denne sesongen. Stallen er riktignok ikke av den beste i tippeligaen, men det dette er ett konkret eksempel på at om samtlige drar i felles retning og at troen på egne og lagets ferdigheter er tilstede så kan man likevell vinne kamper av den grunn. jeg stiller spørsmål hvor lenge dette holder, er aalesund en boble som snart sprekker, eller er fundamentet til rekdal så solid at dette skal holde ut? i såfall så er det en av tidenes største overaskelser, for ikke snakke om prestasjoner. Aalesund har enda ikke møtt de aller gjeveste lagene, så det er enda vanskelig å si, men hittil har jeg virkelig latt meg imponere. dette blir spennende å se videre...

ett annet lag som har imponert meg er Lillestrøm , ett ungt og spennende lag som denne sesongen satser offensivt, med spennende og tekniske spillere offensivt ser det ut til at lillestrøm blir ett tøft lag å møte, spesielt på åråsen. Blir Lillestrøm noe alle Stabæk anno 2008? Viking har startet bra, og viser at de har kvalitet nok til å henge med, de har også fått tilbake troen på egne ferdigheter og entusiasmen i byen er stor. jeg stiller dog spørsmål rundt hvordan laget vil fremstå på bortebane, jeg tror viking blir å senke de fleste poeng på hjemmebane i år, men de er fult i stand til å vinne bortekamper og, men jeg er litt usikker på om hareide klarer å holde på denne opptimismen som ligger i laget nå, hvordan vil viking se ut i motgang? men de er Helt klart ett lag å regne med så sant spillere holder seg friske og at moralen opprettholdes over tid.

De nyopprykka lagene har levert som forventet, jeg er midlertid litt bekymret for den defensive organiseringen i disse lagene, de slippes inn for mange mål, det gjøres for mange avgjørende feil og det er stor mangel på system og struktur bak hos spesielt kongsvinger og hønefoss. Haugesund har midlertid imponert meg og kan vise til en solid trygghet defensivt foreløpig, de har også en meget grundig,strukturert og solid lagmoral og spillestil. holdningen er også tilsynelatende bra i troppen. det lukter fotballstemning i byen denne sesongen,til tross for at de enda har litt å gå på offensivt og at de ikke produserer nok sjanser til at man tar av seg hatten helt, men de har en grundighet og ett godt fundament i laget som gir ett bra utgangspunt å bygge videre på. Vålerenga manglet i fjor en tydelig og gjennomført spillestil, i tillegg hadde de en forvirrende rollefordeling i laget. jeg klarte ikke å se ett tydelig spillemønster hos vålerenga i fjor, Det hele virket for meg veldig diffust.men dette har de i år fått orden på, noe som resulterer i at vålerenga faktisk spiller bra fotball om dagen, og har til nå levert noen meget gode kamper. det tyder på at martin andresen kun i en rolle som trener er løsningen, for jeg ser tydelig at det er en annen trygghet og en større forståelse i laget nå,samholdet er også bedre. laget har i år en grundig og gjennomført spillestil som alle er innkjørte på, noe er i ferd med å utvikle seg positivt i laget. Vålerenga blir å regne med i år.
Rosenborg, start, odd grenland, strømsgodset og stabæk har alle startet som forventet, men også disse lagene har litt å gå på enda før man kan si at potensialet er fullt ut utnyttet. Strømsgodset, start og odd tror jeg blir sterke på hjemmebane i år, men noe varierende på bortebane. Spesielt Strømsgodset og odd tror jeg blir meget solide på eget gress. Start har ett veldig bra toppnivå, men ett svakt bunn nivå, klarer de å holde stabiliteten så kan de også fort bli ett av lagene i toppsjiktet i år. Spennende å se ungutter som kleiven som slår til for full blomst nå, start har mange spennende typer som allerede er i ferd med å prege tippeligaen. Men som sagt, de må være stabile over lengre tid. Rosenborg er også i år ett stabilt og bra lag, men jeg registrerer at det henger en større kynisme over laget denne sesongen, de har gått litt vekk fra det å underholde, for å holde fokus på å hente inn de nødvendige poengene. de har en egen evne til å både snu kamper, men også det å avgjøre i sitt favør med smal margin, altså en kynisme, med lite underholdning, men når poengene skal telles opp så vil den kynismen vise seg å være lønnsom. Molde og brann har startet under pari, men begge er i stand til å snu dette, og jeg tror det er snakk om tid før det løsner her. Stabæk har åpnet litt vinglete, med varierende prestasjoner, men på lik linje med start så er dette ett lag med ett meget høyt maks nivå, og når stabæk spiller sitt spill og det glir som det skal så er de ett av de mest underholdende lagene i tippeligaen, jeg har sansen for filosofien laget jobber under, noe som er en offensiv tankegang med ett målrettet arbeid i riktig retning, jeg tror stabæk blir veldig avhengige av at nannskog/gunnarson samarbeidet fungerer, det blir avgjørende, for jeg og alle andre vet at de to sammen betyr sjanser og mål.
Sandefjord har åpnet litt svakere enn jeg først ville annta, men tatt forutsetninger i betraktning så ser det ikke så verst ut for de heller, de har potensiale, og kan virkelig henge med, men det krever jobbing, innsats og riktig holdning. den beste stallen har de definitivt ikke, men som med aalesund, her kan man kompensere med andre faktorer.. Tromsø har tatt fatt på denne sesongen med en realistisk målsetning. Tromsø har ikke innfridd helt enda, og har en del å bevise spesielt foran eget publikum, de slo hønefoss i første runde, og har levert noen godkjente kamper etter det, men jeg forventer meg mere av tromsø og har også i år tro på at laget kommer til å hevde seg, til tross for at laget er betydelig svekket fra i fjor. Mentaliteten hos "gutan" er alltid god og dette vil spille en stor rolle også denne sesongen.

Jeg håper hønefoss får orden på det defensive, og at tryggheten og spiriten vi så i fjor kommer tilbake, for alle vet at hønefoss på sitt beste er ett underholdende og godt lag, men det har ikke fungert som ønskelig i starten på tippeliga oppholdet, og helt klart, gjøres ikke grep så blir det oppholdet kortvarig. Kongsvinger tror jeg skal få en lang og humpete vei denne sesongen, jeg tror dessverre ikke at ressursene i klubben og kvaliteten i laget strekker seg langt nok til at de skal være i stand til overleve denne sesongen. men de glimter til med godt spill innimellom, og kongsvinger er ett bra lag når ting stemmer. men det er veldig synlig at de har mye å jobbe med, spesielt da defensivt.

men du ser også hos de bedre lagene at det mangler noe defensivt, noe elementært er fraværende i mange lag. jeg synes det har blitt gjort altfor mange feil bakover i de første kampene, de gjøres store avgjørende feil av forsvarspillere som vanligvis er trygge og solide, kan det tyde på at fokuset på angrepsfotball og offensiv tankegang har gått på bekostning av fokuset på det defensive? det er ingen tvil om at vi de første runden har vært vitne til en rekke flotte mål, og mye godt spill offensivt, dette er meget bra, men vi må for all del ikke glemme at man også skal forsvare eget mål. det gjøres for mange slurvefeil og plasseringsfeil av rutinerte og ellers solide forsvarspillere denne sesongen. plasseringfeil, tempoproblemer,markeringsfeil, slurv og ukonsentrasjon er stikkordene for hvordan jeg oppfatter det defensive spillet de første rundene. runden i går endte med 5-3, 3-2 , 3-0, 1-1, 0-1, 0-0, 5-1

Tallene taler for seg selv her, det skores mange mål, men det slippes også inn urovekkende mange mål. dette mønsteret har man sett fra den første runden. Jeg skal selvfølgelig ikke glemme at keeperne også har en viktig rolle her, men jeg kan ikke se at det har blitt gjort så mange store feil av keeperne så langt, vi har ett par tilfeller av "tabber", men det må vi nesten leve med. Keepere har en så synlig og viktig rolle at det ikke er til å komme unna med at det her vil komme tabber, men dette må begrenses til minimumsnivå.
Forsvarspillere i norge må rett og slett våkne opp fra vinterdvalen og begynne å skjerpe sansene, for sesongen er i gang !



dette er litt både og, på den ene siden positivt for underholdningsverdien og kampen issolert sett, men på den andre siden så er det til bekymring med tanke på at noen av lagene her eventuelt skal møte europeisk motstand etterhvert, der tempoet og teknikk nivet normalt er høyere.

Det har vært en positiv start, med mye god fotball og mange flotte mål, klarer vi nå å få orden også på forsvarspillet etterhvert så kan dette bli en bra sesong for mange lag! - Noe som uansett er positivt er at jeg har registrert at det generelle basis nivået, teknikk nivået,ballferdigheter,avslutningsferdigheter og tempo hos mange lag er på ett høyere nivå enn tidligere. Mange har utviklet dette bra i løpet av vinteren. Men har dette skygget over fokuset på det defensive arbeidet?
denne sesongen lover på mange måter godt ,vi har mye positivt i vente ! - men det finnes også en rekke utfordringer som nevnt....

På gjensyn :)

- Chris joakim

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar