onsdag

Viking er ikke ett topplag!

Før seriestarten så uttrykte jeg på denne bloggen stor skepsis til viking, og om ambisjonene der står i stil med evner og kvalitet. Jeg var da tydelig på at viking ikke har det laget og den gjennomgående kvaliteten som kreves for å være ett topplag. Entusiasmen har vært nede for telling noen år i stavanger nå, men da viking ansatte åge hareide så fikk entusiasmen og engasjementet ett nytt liv i stavanger, plutselig så var tro og håp tilbake, og alt lå tilsynelatende til rette for en god sesong med oppløftende resultater. Vi har allerede sett nå etter 6 runder, at sånn blir det ikke. viking vil måtte kjempe både hjemme og borte i år. på 6 kamper har laget levert en god kamp, nemlig mot ett tafatt og meget svakt brann lag i oppløsning. viking vant da 4-0, og man kunne da helle mere bensin på bålet om at dette skulle bli sesongen der viking skulle lykkes. etter den kampen har det gått bratt nedover,og man kan se at viking ikke er i stand til å levere hverken resultater, underholdning eller i det hele tatt spenning. Jeg mener at åge hareide er en trener som passer best i en etablert klubb, altså styrkene hans ligger i å videreføre og gjennskape noe i en kultur med solide fundamenter i grunn. Han ble ansatt i viking på ett tidspunkt der laget var nede for telling på alle områder, hele klubben fremsto i ubalanse. Han får da ett helt annet utgangspunkt enn han egentlig evner. han må her bygge opp en ny kultur, en ny identitet og samtidig føre viking tilbake på fotballkartet. Jeg tror ikke hareide evner dette, jeg tror heller ikke han er i stand til å føre viking til topps. Med andre ord, jeg tror og mener at både hareide og spillergruppa er kraftig overvurdert i forkant av denne sesongen. for etter 6 kamper skal man kunne se en liten utvikling, eller i det minste litt progresjon. dette klarer jeg ikke å se... for meg fremstår viking som tafatte, passive og helt uten en konkret plan.
når da skader melder seg på sentrale spillere i en allerede svak tropp, så er det en selvfølge at det skal butte i mot. jeg avskriver ikke viking, jeg har fortsatt tro på at viking kan ligge blant de 6 beste i tippeligaen. De har både resurser, evner og kapasitet til det.
Men man har her altså hengt alle frakker på en eneste knagg, altså åge hareide. Han har ansvaret for å få fart i viking skuta igjen. Jeg tror ikke han er i stand til det dessverre, han imponerte ingen under sin landslagsledelse og leverte også da mange tafatte pg kjedelige resultater, jeg håper ikke den spillestilen og det systemet vi så på landslaget nå er i ferd med å skrive seg inn i viking laget, det blir i så måte en utvikling i totalt feil retning for ett ellers så ambisiøst og underholdende viking lag med kravstore supportere i ryggen. jeg har ingen ting i mot hareide som person, og har stor respekt for hva han har fått til, men jeg liker ikke spillestilen og filosofien han kjører, det blir for baktungt, passivt og kjedelig. Det er også krevende for spillergruppa å bite seg til en sånn filosofi. viking kan og bør være ett topplag, men per skrivende stund så er viking veldig langt unna det nivået ! - Når dette er sagt, så vil jeg også rette litt kririkk mot tromsø, og måten de spiller fotball på. Høgmo har i år lagt til grunne en meget defensiv og baktung spillestil hvor man legger seg bakpå, der man satser på kontringer eller dødballer når sjansen byr seg. hittil har det fungert bra, og tromsø står med 4 seire, en uavgjort og ett tap. De har vunnet sine kamper på grunn av en tung,og organsiert stram linje defensivt, så har de skoret på de få sjansene som har bydd seg. Nevner også at noen av målene til tromsø direkte har kommet av feil fra motspillere. De har hatt marginene med seg i hele år. Ja, dette er effektivt og bra om man kun tenker poeng, men for meg så fremstår tromsø som ett av de kjedeligste lagene å se. Man er vitne til en defensiv fotball med stort fokus på det å unngå baklengs, og på marginalt vis så klarer man å ta poeng. det er vel ikke dette folk går på stadion for å se vel ? Tromsø har nå det beste forsvaret, i form av at det er meget godt organisert og spiller med stor trygghet og rutine.
Bra start av Tromsø, og imponerende struktur og organisering defensivt, men fy for en kjedelig fotball! Dette tjener ikke norsk fotball i det hele tatt, det er i stedet med på å underbygge den manglende underholdninhsverdien.

ellers så vil jeg rose haugesund for en fantastisk kamp, og en fantastisk innsats mot serieleder aalesund. en fullt fortjent seier for ett hardtarbeidende og motivert haugesund lag som er i ferd med å sette sitt stempel i tippeligaen for fullt. Rosenborg høvlet som forventet over brann, og vant 3-0 fullt fortjent. Meget imponerende at Rosenborg nå om dagen henter frem det ene stor talentet etter det andre. to 17 åringer har puttet to mål hver nå den siste uken.
de øvrige kampene var jevne og manglet den helt store verdien i dag. en tett, og jevn runde for mange lag dette.
I morgen står det to kamper for tur.

- Chris joakim

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar