tirsdag

Refleksjon før avspark i den 6 runden!

Onsdag braker det løs med nye kamper i tippeligaen. Dette er en uke med ett tett og krevende program, alle lagene skal gjennom tre kamper i løpet av en uke nå. Søndag gikk det en runde, i morgen onsdag har vi den 6 runden, mens på søndag så smeller den 7 runden i gang. dette har mange differanser. mitt inntrykk er at dette ikke er så heldig for de involverte lag, manglende restitusjon, mye reising, korte tidsrom mellom øktene, en økende belastning for spillergruppa og ett økende press er med på å begrense effekten og hensikten med dette etter min mening. Men vi bor i norge, og det begrenser seg også med tanke på årstider og hvor langt man kan strenkke en sesong, vi klarer på denne måten å intensivere og korte litt ned på sesongperioden. Men vår månedene har alltid betydd mange kamper og tette program. Jeg assosierer mai måned med fotball, og mange tette kamper. Dette er ett mai fenomen i norge, da er fotballen og interessen rundt på ett toppnivå. Men dette har også sine fordeler og har noe positivt med seg. Helt klart så har lagene i flytsonen ett større utbytte av sånne tette kamper, da man lettere kan videreføre og gjennskape gode prestasjoner og opplevelser. Det er nok langt mere krevende å være inne i en dårlig og tung fase når man skal ut i en sånn utfordring, da man har ett tettere og sterker press med manglende tidsrom til å gjøre endringer. En annen vesentlig faktor er jo også skadesituasjoner og suspensjoner, dette blir jo direkte berørt av dette. en spiller med karantene blir plutselig ute i kortere tid enn ellers, men på den annen side har man skader på sentrale spillere kan dette koste laget ikke bare en kamp, men tre, da sannsynligheten for at alle tre kampene ryker i en skadesituasjon er stor med tanke på at det hele sprekker seg utvoer 7 dager. Her er mange faktorer, mange synspunkter og mange vesentlige argumenter for og imot, men uansett, i morgen skal den 6 runden sparker i gang og kampene går som avtalt. Med hengekamp her i molde på torsdag, da gjester Strømsgodset byen. Sandefjord - Vålerenga og

sånn ser den 6 runden ut :

Onsdag 14 april :
Rosenborg - Brann
Haugesund - Aalesund
Kongsvinger - Lillestrøm
Start - Odd
Viking - Tromsø
Stabæk - Hønefoss ( 21.04?)
Torsdag 15 mars :
Molde - Strømsgodset
Sandefjord - Vålerenga



Mitt tips For runden :
Rosenborg - Brann ( H )
Haugesund - Aalesund ( U )
Kongsvinger - Lillestrøm ( U )
Start - Odd grenland ( H )
Viking - Tromsø ( H )
Molde - Strømsgodset ( H )
Sandefjord - Vålerenga ( B )
Stabæk - Hønefoss ( H )

- Denne runden består av veldig åpne oppgjør, alle kampene her med unntak av Rosenborg - Brann og Stabæk - Hønefoss er veldig åpne, og kan i praksis bikke alle veier. Jeg er midlertid veldig sikker på at rosenborg vinner mot brann på lerkendal. Dette er en sikker hjemmeseier. Brann vakler defensivt og preges av mye styr rundt og innad i klubben, i tillegg til mye uro så fungerer det ikke heller ikke sportslig for klubben. Brann har Tippeligaens svakeste forsvar som er totalt uorganisert, en temposvak og teknikksvak midtbane med mangel på ferdigheter som halter rundt uten å bidra ,noen spisser som er voldsomt oppskrytt og mangler evner foran mål og fremstår i det store som ett tannløst lag uten noen form for spillesystem, plan eller målsettning. Det ser veldig alvorlig ut med tanke på situasjonen til brann, ingen tvil om det og jeg håper for norks fotball sin del at dette gjøres noe med,og at det nå blir tatt noen solide grep i bergen. for brann som lag og klubb er i ferd med å rakne helt, det er ikke ønskelig for noen av oss. brann og bergen er noe vi trenger i tippeligaen. men angående kampen i morgen så ender nok dette med en grei hjemmeseier til trønderne. Jeg synes heller ikke Rosenborg har bevist så mye enda, de viser en enorm moral, og ett godt fundament. Men jeg har enda til gode å se det gode gamle angrepspillet til Rbk. Hamren har en annen filosofi, og er nok en mere kynisk trener på mange områder, det er nok årsaken til at vi gang på gang er vitne til at rosenborg vinner sine kamper uten å hverken imponere eller underholde. Men det rapper med seg poengen og har en egen evne til å snu kamper i sitt favør. Dette vitner om en enorm lagmoral, stor lojalitet, bra struktur og disiplin. Men underholdende vil jeg ikke si at rbk fremstår som. Jeg tror dog at Rosenborg fort kan vinne med store sifre mot nevnte brann på onsdag. Stabæk er normalt sterke på forenbu arena, men de har snublet litt i innledningen av denne sesongen og har ikke helt innfridd forventingene. hatt noen varierende prestasjoner. Jeg tror uansett at laget er såpass godt, og har ett så gjennomført system og en så bra struktur i spillesystem og plan at det er snakk om tid før det løsner for laget. De har også en bra spillerstall med gode kvaliteter. Jeg tror Stabæk vinner over kriserammede Hønefoss i denne kampen. jeg lurer dog på hvilken grep som nå gjøres eller vil bli gjort i hønefoss, for alt tyder på at man her har overvurdert egne evner og kvalitet i stallen. Starten for hønefoss har vært katastrofal og meget svak. Men jeg vil ikke her glemme at det enda er tidlig i sesongen, og jeg har også sett tidligere att nyopprykkede lag har slitt stort i starten etter opprykket, men likevell kommet godt med utover sesongen. det er enda tidlig og jeg velger å vente før jeg avskriver hønefoss totalt, men det er helt klart og tydelig at noen grep må gjøres og mye må endres om man skal unngå direkte nedrykk for hønefoss. Det blir spennende å se hvordan dette løses utover. Jeg tror dog ikke at oppturen starter mot stabæk, den kampen tror jeg ender med en komfortabel seier til stabæk. Sandefjord - Vålerenga er en meget åpen kamp, der man på ingen som helst måte kan forespeile utfall, her blir nok tilfeldigheter og omstendigheter avgjørende. Jeg opplever sandefjord som ett godt lag på sitt beste, kanskje får vi se noe av potensialet mot vålerenga som er rufsete på bortebane. Men vålerenga har også vist styrke, og har levert noen gode kamper i år, nei dette er en åpen affære. Det blir også spennende å se om Aalesund klarer å fortsette den gode trenden mot ett hardtarbeidende haugesund lag som er solide defensivt og har vist stor lagmoral hittil. Kommer vendepunktet for aalesund her?
Når det gjelder de øvrige kampene så sitter jeg med en følelse av at dette blir en meget uforutsigbar og åpen runde, de fleste kamper kan bikke begge veier, og jeg har særdeles vanskelig for å tro at vi etter denne runden ikke vil stå med noen uventede resultater. Vanskelig å spå denne runden , ettersom det er tette oppgjør og mange faktorer som spiller inn i det hele. Men det blir en spennende runde, der det vil skores mange og flotte mål igjen tror jeg. Vi har hatt en offensiv og fin start på sesongen, med mange og flotte mål tilknyttet ett offensivt og teknisk spill på ett høyt nivå. Jeg kan ikke se at denne positive trenden vil avsluttes denne runden heller, så her ser vi frem mot en spennende og underholdende runde, med mål, sjanser, produsering, skapelse, overganger,høyt tempo, kontringer, taklinger, omstridte dommeravgjørelser, lekre detaljer og mange omdiskuterte situasjoner med temperatur og verbal ytring på godt og vondt. Vi kommer vel heller ikke denne runden unna media fokuset rundt brann, styret, supportere og alt som rører seg i bergen. Det hele er ett stort sirkus, og dette negative fokuset vil nok ytteligere forsterkes etter kampen på lerkendal, ettersom brann vil tape den. Men i det store og hele så er Det vel dette man kan assosiere og forbinde med norsk tippeliga? :)

- Chris joakim

4 kommentarer:

  1. Brann rykker ned i år:)

    SvarSlett
  2. Enga for alle penga13. april 2010 kl. 21:07

    Vålerenga knuser sandefjord - enkelt og greit..

    SvarSlett
  3. nok en skandalekamp av brann....nå må noe skje altså

    SvarSlett