onsdag

Jeg føler for å ta argumentere mot disse påstandene....

Jeg var som kjent en tur i bergen i helgen i anledning noen ærender,samt at jeg holdt foredrag. Da fikk jeg reist en påstand mot meg angående fotball laget brann. Jeg ble av noen tåkete brann patrioter langt oppi årene slengt noen gloser om at jeg både mislikte og mobbet brann....jeg prøvde å gå i en sunn dialog med disse karene, uten videre hell....

Vel, la meg understreke noen viktige elementer her. For meg er brann på lik linje med andre lag ett fotball lag som jeg ser på som ett rivaliserende lag, naturligvis blir det sånn. Jeg har ikke sterkere negative følelser for brann enn for andre lag. Faktisk så er brann ett lag jeg har brukt masse spalteplass på i denne bloggen, det taler vel for seg selv..jeg finner interesse i å omtale brann. Når det er sagt så er brann,bergen og kulturen rundt klubben i alle bergenseres hjerte veldig flinke til å på egenhånd skape oppmerksomhet rundt klubben på godt og vondt, det fører da til at sånne som meg snapper dette opp og legger det i bunn for mine uttalelser og synspunkter. Dere er som kjent tidlig ute med nebbet både i motgang og medgang, og da maler dere på mange måter en egen kake som andre bare sikler etter å smake på. Det er allment kjent at alle ønsker å slå den store og sterke, og det er for meg på den hyllen dette befinner seg på. Bergen er på mange måter en så mektig by at "vi under" spekulere i andre måter å bryte oss frem på, for så å dekke markeringsbehovene vi alle sitter på. Alle elsker å slå Brann, det gir en forløsende effekt med at dere er tross alt ikke " så mye bedre på alt". - Så brann, og dere rundt ta alt dette som komplimenter, all "hetsingen " dere mottar fra alle hold er myntet på den norske janteloven som regjererer eller at dere får svar på tiltale ettersom dere er ute med nebbet og setter verbale standarder i media, individer fra andre byer og litt mere moderate miljøer setter spørsmål ved dette. Bergensere er veldig verbale, og har store tanker om eget folk og egne prestasjoner på de fleste områder,. dette fører naturligvis til at man også opparbeider seg ett rykte på godt og vondt,noe som er rene katalysatoren for relasjoner som dannes inn mot andre byer og miljøer... Det stikker ikke dypt dette, hvertfall ikke fra min posisjon, men skal ærlig få legge på bordet at jeg elsker å disse brann, og jeg fryder meg i blant når laget får smake sin egen medisin, for meg så er det behov for litt balanse, og nettopp det at brann får passet sitt påskrevet iblant er for meg en balanse markering. det jevner ut forholdene.
Jeg har tidligere vært tydelig på at brann stadion og bergen er norges flotteste fotball by, altså atmosfæren før og etter kamp er unik i bergen, Det er ett preg av syd europeisk stemning før kampene i bergen. Dette er ett unikt konsept kun byen mellom de syv fjell kan skryte på seg. atmosfære,entusiasme, opptimisme, og patriotisme er grunn elementene som beskriver ett ekte supporter miljø rundt brann. Supporter miljøet i bergen har jeg opplevd på nært hold, og jeg kan skrive under på at det beste supporter miljøet i norge finner sted i bergen og på fotballpuben. Så miljøet i bergen og rundt brann er jeg veldig positiv til.

Når det gjelder laget rent sportslig kan jeg dessverre ikke uttale meg like positivt, for meg så fremstår laget som tafatt og planløse, samt kraftig overvurdert, Brann er for meg det minst underholdende laget i tippeligaen i dårlige perioder ,krydrer du dette med noen sytekopper av spillere som ikke har evnen til å se andre enn seg selv,og sine perspektiver,men også tidvis opptrer direkte usportslig på banen, så får du ikke applaus fra min vinkel, men for all del, det er ikke min jobb å støtte brann, dere er såpass mange at det klarer dere meget godt på egenhånd:)
men når det kommer til fotballstemning, atmosfære, og rammene rundt hver eneste kamp i bergen er dere unike, det er noe spesielt å spille kamp, eller oppleve en kamp fra tribunen i bergen, en stor opplevelse. Så når det gjelder fotballopplevelser og atmosfære så får dere full pott fra meg ja, helt klart!:)

Ser frem til neste samtale med dere karer på fotballpuben neste gang jeg titter innom:)

Reiser til Hovedstaden i helgen!




- Chris joakim

2 kommentarer:

  1. ikke diss brann, da disser du bergen!! sk brann ruler...

    SvarSlett
  2. Dere er flinke til å disse andre, så litt " dissing" tilbake er helt naturlig:)

    SvarSlett