tirsdag

Jeg ser med skråblikk mot adecco sesongen 2010.

Jeg kan vel ikke akkurat skryte på meg å ha så stort preg av adeccoliga stoff på denne bloggen, det meste jeg omtaler dreier seg om eller rundt lagene i Tippeligaen, det har sine naturlige årsaker. Men jeg tenkte at mens jeg likevell satt her å restituerte på rommet i syd kunne jeg benytte anledningen til å "dykke ned i arkivet" litt for å se hvordan tingenes tilstand i faktum er nå rett før det braker løs også i Adeccoligen.
Jeg føler sterkt for å starte med å Repetere hvilke lag som faktisk er i årets adecco liga, det er ikke lett å holde styr på uten fasiten i hånda. Moss fk, Bryne, Sandnes ulf, Alta, Ranheim, Løv Ham, Tromsdalen,sogndal, Strømmen, Mjøndalen, sarpsborg 08,nybergsund, follo, fredrikstad, Lyn Oslo, og Bodø/glimt er Lagene i årets serie. Som dere nå ser så er dette en merkelig sammenfatning av lag ettersom den nye opprykksregelen trådde i kraft, dette ser ved første øye kast mere ut som en Bra 2 divisjons avdeling. Men nå er dette altså status anno 2010, la oss forholde oss til det. Bryne sliter som kjent med økonomien, det er såpass anstrengt at spillere ikke mottar lønn, og at en spiller mottok ett tilbud om en halv lønnning for å forlate klubben.Men status er faktisk den at omtrent halvparten av lagene i årets adecco har en sprengt økonomi på bristepunktet,. dette kommer til å prege totalpakken i årets serie til stor grad. en usikkerhet er i ferd med å bre seg i de fleste klubber nå, og håndteringen vider vil nok avgjøre skjebner til samtlige klubber. Dette kommer nok til å spesielt prege bryne lenge denne sesongen, da oppkjøringen og spillermateriale blir ett resultat av dette. Det ser ikke ut til å ha vært de store spiller overgangene for adecco lagene hittil, dog spennende er det på trenersiden, jeg er Blant annet veldig spent på å se arne sandstø på sidelinjen for løv ham. jeg er også nyfiken på Situasjon i Fredrikstad rundt trenersiden ved sesogstart, de har ikke akkurat imponert med når det gjelder ledelse og organisering internt den siste tiden. Jeg var i bergen å så sogndal spille kamp, jeg synes troppen og spillet så ok ut, uten at jeg ble mektig imponert. Harald aabrekk har om ikke annet ett bra navn, så vi får se hva han får til i saftbygda dette året. Lyn rykket ned i fjor og har med seg en skakkjørt økonomi, og en eliminert spillerstall ned i adecco, lyn reiser seg , men jeg tror ikke det skjer i år.. nå trenger lyn tid på å komme seg opp igjen, også med tanke på den unge spillerstallen de nå sitter på. det blir spennende å se nykommerne ranheim, Follo, mjøndalen og strømmen på ett høyere nivå. Ranheim har lenge snuset på opprykk, men har ikke klart den siste biten. Mjøndalen er ett jojo lag i norsk sammenheng, opp og ned i systemene. Sandnes ulf har etablert seg som ett stabilt bra lag med en spennende spillerstall og har sjanse til å overleve om rammene rundt tilsier det. , Strømmen er en litt anonym klubb, men etter mitt intrykk en ambisiøs og satsende klubb. så det blir spennende. Jeg har dog mest tro på mjøndalen og ranheim av de nyopprykka, mulig jeg bommer litt nå, men mener det var de som rykket opp...,Follo tror jeg går en meget tøff sesong i møte, de kommer nok til å ta turen ned igjen med det første, en urutinert stall og små resurser gjør dette vanskelig for den lille klubben. Jeg har sett igjennom spillerstaller og dannet meg ett intrykk av status. Jeg tror at vi kommer til å finne Bodø glimt, Fredrikstad, Sogndal, Sarpsborg og Lyn blandt de beste. Sarpsborg er en meget spennende dugnadsklubb med små resurser, men de satser tungt og har en god spillergruppe. Fredrikstad tror jeg går rett opp igjen sammen med bodø glimt. fredrikstad har de største musklene og sitter på den beste forutsetningen for å gå rett opp igjen. Fredrikstad får mitt klare tips til å vinne Adeccoligaen 2010, tett etterfulgt av Bodø Glimt! Sogndal, Sarpsborg og Lyn kommer til å kjempe om plassene bak Fredrikstad og Glimt. Men jeg vil ikke glemme lag som Løv Ham, Bryne, og moss i denne sammenheng, det er lag som også fort kan melde seg på i toppen. Alta, Mjøndalen,Nybergsund og tromsdalen ser for meg ut til å bli lag i midtsjiktet. I bunnen vil jeg tro at Sandnes ulf, Strømmen, Ranheim og follo blir å finne, resursene er for små, og musklene strekker ikke til for å overleve dette etter min vurdering, men la oss da også legge inn forbehold, for klarer noen av disse lagene å hente inn solide forsterkninger , samt få balanse i regnskapet den kommende tid så kan det la seg gjøre å etablere seg. Men per nå så er spillergruppen til disse nevnte lagene for svake etter min mening. Fredrikstad og Glimt hAR Etter min vurdering alle forutsetninger for å ta veien direkte opp igjen i det gjeveste selskap.

jeg ser frem mot en varierende, svingende og ustabil sesong i årets sesong . det blir jevnt i topp og bunn,Men vi får nok ett forventet svar når vi nærmer oss slutten og forskjellene har satt seg, for det er stort sprik i forhold til nivå i årets addeccoliga, stor forskjell på lagene på mange måter, dette vil nok gjøre sitt utspring i løpet av sesongen....


Vel vi får vente å se, jeg tror det kan skje mye og mangt før vi sparker i gang serien Mars !mange prosesser og dugnader er i gang i disse klubbene, utfallet vil tiden vise :)

Jeg Vil avslutte her med Å sende Gratulasjoner til en Stor mann i norsk fotball - Nemlig Roar strand som har klart bragden med å fylle 40 år og enda holde nivå tilsvarende Tippeligaspill, det er mektig imponerende og jeg tar av meg hatten for den spilleren og Det mennesket han er. Bare en ting å si her, og det er RESPEKT! . Gratulerer så mye:)



På gjensyn :)

- Chris

6 kommentarer:

  1. Heilt enige med deg i denne Vurderinga. Men eg er tvilande til lyn i år må eg seie!

    SvarSlett
  2. Har du klart å Kutte snsusen nå???

    SvarSlett
  3. Lyn skal nok slite med å gå rett opp ja,men dem kommer:)


    - Ja, snusen er kuttet for lenge siden, uten problemer:) Unødvendige illusjoner hele greien

    SvarSlett
  4. Lyn skal nok slite med å gå rett opp med det første ja, men dem kommer :)



    - Ja, snusen er kuttet for lenge siden, uten nevneverdige problemer:) Unødvendige illusjoner hele greien!

    SvarSlett
  5. Lyn har alltid hatt, har og vil alltid ha de peneste draktene i Norge, uansett divisjon de måtte spille i. Dette gjør Oslo-klubben til moralske vinnere i alle kamper de stiller opp i. Tross alt, lykken står den kjekke bi!

    Sportslig går det nok ikke all verdens med Lyn i år, men man er da ikke medgangssupporter uansett. Nei, det skulle nu jammen tatt seg ut!

    SvarSlett
  6. Hehe, ja det er viktig å finne positive vinklinger:)

    SvarSlett