søndag

En ambivalent og urovekkende start på sesongen!

Den andre runden gikk av stabelen i går lørdag, med Stabæk - Vålerenga (1-1), med påfølgende kamper i dag, før den avsluttes i morgen med Rosenborg - Start på lerkendal. Jeg vil ta ta i ett par relevante saker som opptar meg og mange andre i høy grad.
jeg har ordet "ambivalent" i overskriften, la meg forklare hva jeg legger i dette. Jo, man kan bare ta en titt på tabellen for å finne ett konkret svar. der befinner nemlig Aalesund, Strømsgodset, vålerenga og Stabæk seg. hvem i alle skoger hadde trodd at aalesund og Strømsgodset skulle lede tabellen etter de første rundene, mens man finner lag som molde og brann i bunnen, med henholdsvis null og ett poeng. Dette finner jeg meget undelig, men har også blandede følelser rundt dette. Det har sin sjarm på mange måter at situasjonen er som den per skrivend stund er, men ser man med en annen vinkel på det, så er det urovekkende! Nå har det riktignok bare gått to runder og det er for tidlig å begynne å sette stempel, eller utrykke noen form for inntrykk, det spilles mange runder, og mye vil endres i løpet av de neste månedene, og en ting er jeg overbevist om, aalesund og Godset blir ikke å finne helt i toppen når det skal telles opp til høsten, Men jeg ser ikke bort i fra at nevnte lag kan overaske og faktisk karre seg til en plassering langt over forventningene, om jeg sier 4-8 plass så føler jeg meg på trygg grunn. Dette er vurderinger jeg har tatt på bakgrunn av de jeg har sett av lagene hittil.Men det store samtalemnet blir i dag Brann sin elendige kamp i stavanger, der de ble valset over av ett aggresivt og godt organisert viking lag. Jeg fikk med meg store deler av Viking - Brann kampen i dag, og må si at jeg på vegne av bergensere,supportere, bekjente og alle med lidenskap for laget har sympati for lidelsene de nå må gå gjennom. jeg har omtrent aldri sett en mere tafatt, slapp og negativ holdning hos ett lag som det jeg måtte se hos brann i dag. Man kunne omtrent lese allerede etter 10 min av kampen at dette var en kamp som kom til å bikke i favør viking. Viking på sin side fremsto med en høy aggresivitet, bra lagmoral, godt organiserte og med en positiv og underholdende spillestil som igjen fører til entusiasme og motivasjon både for spillere, trenere og supportere. Ett nytt lys er tent i stavanger, og det lyset tror jeg blir å brenne langt ut i denne sesongen. En flott og imponerende prestasjon fra viking i dag. Men tilbake til brann, ett lag med ambisjoner, med målsetninger, med entusiasme rundt, med lidenskap, med stolthet, med patriotisme, med håp og forventninger, hva i alle dager er det som er i ferd med å skje i klubben?
jeg har svaret på noen av dette, men jeg sitter fremdeles på en del undring rundt dette.
jeg kan gripe fatt i det sportslige først, tenker da på disposisjoner, taktikk, system, formasjoner, utnyttelse av spillertyper, taktiske valg, laguttak. etc...
sånn som jeg ser det så har brann ett stort holdningsproblem, og det ligger ikke i beina, men i hodet. Jeg sitter på ett inntrykk av at man i brann har blandet sammen en gruppe individer som ikke har forutsetninger for å kunne fungere sammen. Det blir for meg som å sette sammen en gruppe med ulike kvalitetsnivå, for så å forvente det samme av alle. Det kan man ikke, men man kan sammen bli bedre, kollektivt,sportslig og psykososialt.Men når brann spillerne drar i forskjellige retninger og har fokus på alt annet enn seg selv så blir dette en vanskelig jobb for ledere og trenere i klubben. Brann har solgt unna en del spillere den siste tiden, sentrale spillere. problemet er at etterlater man ett hull,så må det hullet erstattes eller i det minste fylles til en viss grad, dette har ikke brann på noen som helst måte gjort, heller det motsatte. Jeg har vært tydelig i hele år på at brann bare kan glemme alt som heter medaljer, og grunnlaget mitt er at stallen holder ikke den kvaliteten som trengs for å holde ett høyt nivå hele sesongen. Når første 11 eren ikke holder mål, hvordan skal da laget fungere utover sesongen når skader, suspensjoner og ting rammer inn i leiren?
for meg så blir hele denne trenerdebatten helt satt på side av saken. Steinar nilsen gjør noen disposisjoner som jeg ikke alltid klarer å se logikken rundt, men man har alle ulige teorier og tanker. Det eneste jeg stiller meg sterkt undrende til angående det er hvordan han velger å disponere en backfirer, altså man setter ikke en spiller som Austin ned som midtsopper, ei heller Hassan el fakiri som back, dette er ett meget tydelig signal på at brann skriker etter forsterkninger defensivt. Fakiri og austin har offensive kvaliteter, og besitter ikke den riktige kompetansen til å fylle en rolle i ett forsvar.Tar man også med at austin er en spiller som hyppig drar på seg unødvendige kort,utvisninger og reaksjoner så sier det seg selv at nilsen bedriver risikosport med å plassere en sånn type spiller i det mest sårbare leddet i ett lag. Akkurat dette klarer jeg ikke å forstå, selv om jeg anstrenger mine tanker. Men at brann sliter er ikke ene og alene nilsen sitt ansvar, han har ikke fått på plass de forutsetningene han har blitt forespeilet, han kom til en toppklubb med ambisjoner, men underveis har bildet endret seg dramatisk, han får av den grunn en meget krevende jobb med å utnytte en situasjon der rammene tilsier at det ikke skal høste frukter.
Men hovedproblemet bak brann sin kollaps ligger ikke hos nilsen eller trenerteamet, det ligger i holdningene hos spillergruppa, samt en meget lite imponerende ledelse av klubben.
Holdningene til brann guttene er kritikkverdig og er meget tydelig destruktiv. Det sies i bergen at man ikke har ressurser til å hente inn spillere til brann, da spør jeg meg selv følgende spørmål : hvordan i huleste kan brann da ha ressurser til å betale erik huseklepp en årslønn på i overkant av 5 millioner kroner? dette virker for meg helt utrolig, og lite gjennomtenkt. Altså her lønner man spillere over evne,for så å gå på ræven økonomisk i etterkant. ja, hadde dette vært ronaldo,messi, torres, rooney eller en av de store gutta så hadde dette vært en logisk løsning, da vil man beholde for enhver pris, og prisen man betaler får man tilbake i form av kvalitet på banen. Men dette er altså snakk om middelmådige spillere i tippeligaen, ja bli så forbanna dere bare vil, men jeg står på mitt, spillere som erik huseklepp er kraftig overvurdert, og det også lønnsmessig. Eirik bakke, erik huseklepp, jan gunnar solli, hassan el fakiri, olafur bjarnason, petter vaagan moen er noen av mange spillere som etter min oppfatninger hever millioner i lønninger i brann. Dette taler vel for seg selv? brann bruker altså resursene sine på lønninger på spillere i stedet for å være realistiske i forhold til kvalitet og sammenhengen mot lønnsnivå. situasjonen er derfor den at de ikke har muskler til å hente inn forsterkninger til ett sårt trengende mannskap som ikke henger sammen og er i ferd med å rakne totalt.
Når man er leder for en bedrift, krever man da ikke innsats, resultater og ett godt stykke arbeid av sine ansatte? jo selvfølgelig gjør man det. og blir ikke ansatte lønnet etter erfaring, kompetanse og resuser? jo naturligvis. så hvorfor skal fotballen i norge være ett unntak her? og
Holdningene brann spillerne og en del andre spillere viser hadde aldri kunnet blitt kombinert inn mot en "vanlig" jobb, det hadde ikke vært forsonelig, og det hadde stoppet opp på alle nivå.
jeg mener at dere som supportere nå må sette foten ned, og begynne å kreve at disse topplønnede heltene deres nå begynner å levere varene de er betalt for å levere, de bør også skjerpe holdningene sine, og starte med å spille med drakten, æren og felleskapet,i tillegg til ett fokus på sine oppgaver, og ikke med en egosentrisk holdning, der man tilsynelatende er likegyldig så lenge man har statusen og lønningsposen inntakt. En annet poeng er at brann mangler ledertyper, jeg kan ikke se at de har en eneste klar ledertype i stallen, og det er en nødvendighet på dette nivået, noen må dra lasset, ta ansvar og gå foran både i motgang og medgang. Dette er totalt fraværende i brann, og det er ett av elementene som er med på å rive ned hele motivasjonen i laget.
vel, det er mange elementer og faktorer i dette bildet, konklusjonen blir at ledelsen er under enhver kritikk og at holdningene og kvaliteten på spillergruppa er på ett nivå som ikke er ett topplag verdig.
jeg synes Davy oppsummerte dette meget bra i dagens sending av fotballxtra, han traff samtlige av mine tråder og fikk satt ord på den faktiske situasjonen i sportsklubben Brann.
Når dette er sagt så håper jeg virkelig brann får orden på dette, for vi trenger brann, bergen og bataljonen i norsk fotball!

jeg håper å se ett brann lag med innsats, entusiasme, motivasjon, guts, samhandling, struktur,positivitet og trygghet neste kamp, for alt dette var totalt fraværende i dagens kamp!

Jeg forventer også at min klubb Molde "reiser kjerringen" neste kamp, for det har vært to elendige og triste forestillinger fra vår side også, kampen i sandefjord i dag bærte stort preg av en litt manglende moral og mye slurv i alle ledd. konsentrasjonen, fokuset og moralen bør heves mange hakk før neste kamp, spillergruppa må også gjennskape troen på egne ferdigheter, for i dag manglet det en del selvtillit og trygghet.

Jeg ble dypt imponert over Aalesund også i dag, en sterk kamp av sunnmøringene borte mot hønefoss i dag, Ellers så vant Lillestrøm etter rapportene fullt fortjent og leverte en god kamp på åråsen. Odd grenland tok en sterk seier borte over kongsvinger som virket noe tannløse i dag.

Runden avsluttes med Rosenborg - Start I morgen klokken 1900!

Resultater 2 serierunde :
Stabæk - Vålerenga (1-1)
Lillestrøm - Tromsø (2-0)
Sandefjord - Molde ( 3-1)
Hønefoss - Aalesund (0-2)
Kongsvinger - Odd grenland ( 1-2)
Haugesund - Strømsgodset (2-2)
Rosenborg - Start ( Man)

Ha en fin uke alle sammen!:)

- Chris joakim

3 kommentarer:

  1. Hvordan ser du for deg det perfekte brann-laget? Hvilke spillere og hvilke type taktikk?

    SvarSlett
  2. Hei. Det perfekte laget er vanskelig å sette ord på da ingen lag i praksis er perfekt, noen lag er tilsynelatende "perfekte" på papiret, men dette skal også stemme kollektivt. Når det gjelder brann så er hovedproblemet i mine det defensive, og det at spillere blir brukt på feil posisjon og rolle. Brann sliter stort defensivt, og bør forsterke det bakre leddet med minst en ny midstopper og en ny back, når det e gjort tror jeg også at den sentrale midtbanen bør forsterkes, for den er noe temposvak og lite kreativ. Men skoen hos brann trykker uten tvil på det defensive,de er lite struktur og ett manglende tempo i de bakre rekker, noe som også forsterkes ytterligere av at spillere med offensive kvaliteter blir brukt bak. spillere som fakiri og austin er etter min mening spillere som bør bidra offensivt, og ikke bak i forsvar. Bjarnason og sævarson holder ett greit tippeliga nivå, men det er helt klart at skal vi kunne regne med brann i år så må det defensive tettes igjen i første omgang, for det holder ikke tippeliganivå. Men som alle andre klubber så har brann en anstrengt økonomi, som fører til at man ikke har resurser til å hente inn de nødvendige spillertypene, da må man ta til takke med det mannskapet man har, sånn er dagens fotball situasjon, men det brann midlertid kan gjøre noe med på egenhånd er å se på hvordan de disponerer sine spillere, hvilken rolle hver enkelt har og om man utnytter potensiale til hver enkelt spiller. etter min mening kan dette gjøres bedre, og man bør i brann begynne å se på det man har, og ikke det man ønsker eller håper på.
    Når det kommer til taktikk så kommer jeg ikke unna at det eneste som står i stil med forventninger og identitet i bergen er en offensiv 4-3-3 taktikk, med huseklepp som midspiss, problemet er at det mangles offensive og hurtige spillere som kan bekle en 4-3-3 rolle. spillere som vaagan moen og solli passer best inn i ett flatt 4-4-2.

    mye av utfordringen til brann ligger i at spillerstallen ikke har den nødvendige kvaliteten og bredden som forventningene tilsier, og da må nilsen og co jobbe utifra forutsetninger og ikke forventninger og krav. dette er en vanskelig situasjon for en trener når man ikke kan utføre sine visjoner og ideer på grunn av at materiale man skal bygge med ikke har den nødvendige kvaliteten. Konklusjonen her bli nok at brann bør forsterke stallen med 3-4 mann, spesielt defensivt, men også i midtbaneleddet, blir det gjort kan man begynne å se på målsetninger og resultater.

    Du spør hvilke spillere, jeg hadde benyttet denne startoppstillingen i brann, med de spillerene laget per dags dato har:

    4-3-3

    opdal

    Sævarson
    Bjarnason
    amankwah
    Holmvik

    Fakiri
    Bakke
    Vaagan moen

    Solli
    Huseklepp
    Gustavinho

    Som dere ser så mangler det her spillere i alle ledd for å fylle ut disse rollene.

    SvarSlett
  3. Helt konkret så mangler brann 4 spillere for å kunne være ett komplett lag, jeg mener at de mangler minst to spillere bak, en på midten og en å topp. en midstopper med hurtighet, en midtbanespiller med teknikk,overblikk og tempo og en spiss som utfyller huseklepp hadde nok styrket brann betraktelig.

    SvarSlett