onsdag

Det er nå duket for seriestart til helgen!

Tiden flyr, men fotballen består.... noe annet kan jeg ikke tillate meg å starte dette med. Jeg lukker øynene å tenker tilbake på avslutningen på sesongen 2009, men det slår meg automatisk at vi plutselig er i starten av 2010, dette er for meg særdeles fjernt, har tiden virkelig gått så fort? vi befinner oss nå på kanten av stupet, og på Lørdag braker det endelig i gang i norsk fotball, altså om tre døgn for å være helt konkret. Jeg har tidligere tatt opp relevante saker i retning seriestarten, og vil ikke dvele unødvendig ved det, men kan si så mye som at jeg er veldig spent på hvordan dette vil arte seg, tenker da på nivå, prestasjoner, kapasiteten, spillerstaller, formutvikling, trenerkabaler, hendelser, spillernivå,overganger,mediabildet, treneravganger,fokus/holdninger, lagstrukturer, og sist men kanskje viktigst, hvordan vil den økonomiske trange situasjonen påvirke kvaliteten på norsk forball den neste tiden?

og så kommer det årlige spørsmålet, Hvem av Trenerne ryker først ut bakdøren?
er det en ting jeg er sikker på så er det nettopp det, også i år får tippeligatrenere sparken! - både i under og etter sesongen. Jeg velger ikke å spekulere i hvem dette gjelder, Men jeg har en følelse av at Steinar Nilsen i brann henger i en litt tynn tråd, han må virkelig leve opp til de høye forventningene mellom de 7 fjell eller så blir han satt på første fly nordover, forventnigene i bergen er alltid skyhøye, dette må han i år leve opp til eller så tror jeg han må ta hatten å gå. Jeg er også spent på hvordan Kjetil Rekdal klarer å håndtere og viderføre Arbeidet med Aalesund, jeg tror ikke han får sparken, men at det fort kan oppstå gnistninger mellom ledelse, trenere, spillere evt supportere.
Jeg mener også at Rosenborg burde fortest mulig fått inn en erstatter for erik hamren, det er ikke gunstig å basere laget på en trener som allerede har pakket kofferten for å vende nesen mot sverige, dette er ikke rbk tjent med. Personlig så mener jeg at Roar strand umiddelbart burde gått inn i trener teamet.
Henning Berg fortsetter sitt utviklingsarbeid i lsk, jeg tror lillestrøm kan bli en av overaskelsene i år. Den treneren som sitter tryggest etter min oppfatning er Moldes Kjell jonevret, han tror jeg sitter fjellstøtt,da han allerede har overgått forventningene til Moldenserne. Jeg tror også dette blir en bra sesong for oss fra molde, innkjøpene har vært av god kvalitet og nivået i laget er noe hevet fra i fjor. Frode fagermo sitter også trygt i odd grenland tror jeg, han kommer i år til å videreføre sin offensive tankegang, med 4-3-3 og underholdende fotball. Stabæk bør se seg om etter erstattere for jønson som er i gang med sommerflørten med blant andre Rbk. Dette lover dårlig om ikke de får på plass noen brikker på fornebu. Åge hareide skal innfri forventningene til Viking. Dessverre, men jeg har liten tro på at det vil skje i år, jeg kan ikke se at stallen eller rammene til viking ligger på øverste hylle, heller ei har viking de største resursene, Men det er opp til hareide og co å bevise at jeg tar feil her,min begrunnelse ligger i at jeg ikke klarer plassere Hareides tankegang, ideer og filosofi opp mot Viking. For meg så er dette en av årets store spenningsmomenter, Hvordan vil dette påvirke viking, og hvorfor er dem stadig inne i personalkonflikter nå rett før start? har man riktig fokus i stavanger? Leste senest i dag at To spillere barket sammen på trening, selvfølgelig er det bra med intensitet og spenningsnivå, kombinert med tempo og innsats på treninger, men dette er heller ett tegn på frustrasjon innad i viking leiren, jeg vil ikke spekulere i hva eller hvem som fører dette med seg. Men sesongen vil vise, og svarene kommer!
jeg så kampen på søndag, superfinalen mellom aalesund og Rosenborg, og må si at jeg ble kraftig imponert av Spesielt Rosenborg. De var meget effektive, de produserte en del, samspillet var bra, og rbk har tilsynelatdene funnet ett spillesystem tilpasset sine typer og kvaliteter. de la også ned en god innsats,noe som tyder på at holdningen også er på riktig sted, en meget bra kamp av Rosenborg. Aalesund ga riktignok vekk en del baller, og serverte sjanser for rbk på sølvfat, en noe slurvete kamp av Aalesund. Men dette til betrakning så ble jeg faktisk positivt overassket over at nivået var såpass bra uken før seriestart. Dette lover bra med tanke på Kommende helg, Nevner da Spesielt at Rosenborg kommer til molde for Tv sendt kamp søndag klokken 20.00, det blir en godbit for seerne, jeg forventer en jevn kamp med mange mål, store sjanser, høy spenning og mye innsats. Dette er en kamp ingen av lagene vil tape, prestisjen er stor og her skal det settes standard! - tv2 20.00 på søndag:) - Jeg priser meg lykkelig for at vi endelig kan se fotball på norsk tv igjen, det verserer en del møkka programmer for tiden, nevner da Paradise Hotel, som for meg er det mest tåpelige,latterlige og idiotiske programmet man omtrent kan spore opp, svada fra ende til annen, og en samling mennesker som ikke er i stand til å knyte sine egne skolisser, ja for det er på det nivået disse personene befinner seg. Tull, tøys ,arroganse og totalt blottet for inteliigens hele konseptet. jeg jobber for ett anti mobbe prosjekt, og føler jeg er i grenseland nå, men det er en vesentlig forskjell, jeg henger ikke her ut enkelt personer, eller har som mål å mobbe,skade eller sjikanere ( tvert i mot), jeg tar her å skyter mot ett helt konsept, en hel kanal, og en stor gruppe mennesker, det kan da ikke kalles mobbing, men en mening om en sak, og mine meninger om sånne ting som Paradise hotell egner seg ikke på en blogg. Hvorfor ser man i det hele tatt på dette? jeg bruker heller ta oppvasken når sånne programmer sendes. Men nok om det, jeg bruker ikke denne bloggen til å reklamere for sånne vås programmer, Fotballen er endelig tilbake, så da får vi se skikkelige mannfolk som våger ta i ett tak og som legger ned svette, innsats, blod og tårer, det kan kalles underholdning. Hva sier du Petter pilgaard, er du klar for å spille 90 minutter, legge ned innsats, slite, løpe, gå i dueller, ofre svette og tårer, samt tømme deg for krefter? - Det er nemlig det ekte mannfolk gjør!

Vi høres rett før seriestart, da tar jeg en sak om lagene og situasjonen rett før det blåses i gang!:)

- Chris

1 kommentar:

  1. ja jeg er klar, så sant jeg ikke er fyllasyk:)

    SvarSlett