lørdag

Går vi mot Tidenes Svakeste tippeliga sesong?

jeg måtte i går se meg nødt til å spørre meg selv følgende spørsmål: ""Hvordan ser det egentlig ut nå rett før seriestart, er lagene på riktig nivå, har forsterkningene kommet til riktig lag og tid, har treningskampene visst progresjon, utvikling og en stabil kontur i laget,har man funnet den riktige balansen i trenerteamet og støtteapparatet,har man lagt ett solid fundament rundt fysikk, teknikk, tempo, struktur
spillemønster og samhandling innad i laget?"" - Vel, det er mange spørsmål å stille, og svar på dette finner man ikke i nærmeste høystakk, for jeg opplever denne oppkjøringen som direkte defus og uoversiktelig, hva er det som er i ferd med å skje? er det interessen for norsk fotball som er i ferd med å dale de lavere daler, er det media som har ett annet fokus ( nevner da OL blant annet) , eller er det forventningene som ikke lenger er tilstede i det norske folk, har man mistet troen på eget lag, egne spillere eller er det ett tillitsbrudd rettet mot Norsk fotball og dens verdighet dette er relevant mot? Jeg opplever og registrerer at den store spenningen og de store forventningene uteblir nå rett før seriestart, det er urovekkende. En viktig faktor vedrørende dette er også at den økonomiske situasjonen i norsk fotball er høyst usikker, noe som begrenser midler til innkjøp,lønninger,og de store treningsomstendighetene, dermed fratas muligheten til å slå
i bordet med de aller største musklene..En noe Apatisk holdning har spredt seg har jeg intrykk av, hva skyldes dette? - jo, jeg tror det henger sammen med at vi nordmenn stadig har økende krav og forventninger rundt oss, noe som fører til smalere perspektiv, mindre tålmodighet og ett økende begrenset tidskjema. En ting er hvertfall sikkert, den sirkelen vi nå er inne i lover ikke godt med tanke på de første serierundene som smeller i gang i midten av mars, blir det folk på tribunene, eller blir det som i fjor, at folk lå i dvale frem til slutten av april før de åpnet glidelåsen på teltet og titta hodet frem for så å spasere ned til nærmeste stadion for å se kamp. dere ser vel poenget? -
jeg mener den norske fotballkulturen er så passiv, jeg mener da at det forventes så mye i forhold til underholdning, resultater, prestasjoner og at resultatene uteblir, ja da uteblir også de norske fotball folk.. vi har mye å lære av nasjoner som england, spania, tyskland, italia og Frankrike. der er entusiasmen klistret på drakten, ikke på resultatet eller på tabell plasseringen. Nei, norske fotball folk må komme seg ut i dagslys, støtte opp laget sitt uansett hvordan det går, ha entusiasem og pågangsmot og stå beinstøtt i mot nedturene og dermed ha anledning til å kunne nyte oppturene. Har inntrykk av at altfor mange supportere er veldig med når laget gjør det bra og vinner, men så fort det butter i mot så finner man plutselig mere interesse i å se dagsrevyen hjemme i godstolen på søndagskveldene i stedet for å gå på stadion for å støtte ett lag som virkelig trenger støtten mere enn noen gang. dette er den norske fotball kulturen i ett nøtteskall. Folkens, støtt lagene deres på beste måte denne sesongen, legg ned både resurser og innsats og ha en positiv holdning , for vi kommer ikke unna at uten dere supportere så er fotballen lite produktivt, og meget lite lønnsomt, heller ei underholdende eller spennende. Dere er en sentral og viktig brikke i dette systemet, ingen tvil om det!
, selvfølgelig skal det underholdes, man skal gå på kamp å bli underholdt, ha spenning, og stemningen skal være bra, det er jeg enig i, men ha i bakhodet at alt er relativt, og kampene svinger på lik linje med alt annet. ett konkret eksempel på dette :dere velger vel nå og da å ta turen til kino salene for å se en film, men litt ute i filmen viser det seg at dette var en film som ikke helt falt i smak. Noe sånt opplever man stadig, og ofte, men man boikotter vel ikke den neste filmen av den grunn, nei man gir neste film en ny sjanse! se sånn på det, sånn er fotballen også, alt svinger voldsomt i alle ledd, og omstendigheter,tilfeldigheter og sportslig situasjon avgjør utfallet. Hver kamp lever sitt eget liv, og alt endrer seg hver kamp, fotball er den mest uforutsigbare idretten man kan tenke seg, alle faktorer spiller inn, tilfeldigheter, omstendigheter, rammen rundt, stemning, atmosfære,skadesituasjon, dommeravgjørelser, supporterstøtte, etc- , altså - dere fotballsupportere har en enorm viktig rolle under disse kampene, det er kraftig undervurdert i norge, men jeg kan skrive under på at det er lettere å vinne en kamp med mange i ryggen , enn motsatt. Helt klart, supportere gjør en meget viktig jobb, og har ett viktig og avgjørende bidrag før, under og etter kampene. ekte Supportere skaper trygghet, tilhørlighet og grobunn for spillere og ledere nede på gressmatten. Lykke til også denne sesongen, og støtt laget ditt på best mulig måte, jeg tror nemlig dette blir sesongen da spillere, ledere og laget generellt virkelig trenger din, deres og alles støtte som aldri før!!

-Håper Bataljonen, Klanen, Kanarifansen, og Kjernen står frem som gode eksempler og drar med seg de øvrige supporter gruppene denne sesongen!

Jeg håper også at standarden på Norske dommere har hevet seg noen hakk fra i fjor, 2009 var ett år med en del uheldige episoder tilknyttet norsk dommere, være seg både i Europa og Norge. Håper Ledelsen har tatt tak i dette og at standarden heves denne sesongen. Jeg vet det ikke er en lett jobb, og at det tidvis er en utakknemlig jobb,og at ansvaret og jobben dommere legger ned overhodet ikke står i tråd med hva de faktisk får i lønningsposen, jeg er av den klare oppfatning av at dommere bør satses på, bedre lønn, bedre utdanning, bedre oppfølging og ett bedre støtte apparat rundt, det tror jeg hadde vært riktig vei å gå for å heve standarden hos Toppdommere. men Uansett, dommere må dessverre på lik linje med spillere hele tiden utvikles og moderniseres i takt med utviklingen i den generelle fotball situasjonen vi til enhver tid befinner oss rundt. Vi har tatt store steg i Norsk fotball de siste årene på alle områder, derfor er vi også best tjent med at Også dommere følger etter oss i denne rekken. Jeg synes generelt at Norske dommere er Brukbare, med enkelte unntak, men forbedringspotensialet er tilstede hos enkelte. Håper vi slipper de unødvendige og pinlige episodene vi var vitne til i fjorårs sesongen dette året! -På søndag Barker "superfinalen" i gang, da møtes Cupvinner Ålesund serievinner Rosenborg i direkte sendt oppgjør på tv2. for meg blir det litt merkelig å kalle dette "superfinale" ,all respekt til ålesund altså, men dette er ord med litt bitter ettersmak i munnen med tanke på Cupfinalen i fjor for min del. Vi får i denne kampen en liten pekepinn på hvordan ståa er nå rett før seriestart. Jeg tror den kampen enten ender med få mål, eller at det eksploderer og at det blir målfest. Men mest nærliggende for meg er at dette blir en kamp med få mål, usikkert spill og en del utforsking hos begge lag. Om RBK vinner denne med ett mål blir jeg ikke sjokkert.

Uansett - Lykke til med sesongen 2010 alle sammen!!:)

Chris joakim

17 kommentarer:

  1. Hei, Hvorfor svarer du aldri på om du er singel? meg og line vil gjerne vite det serru:):):P

    SvarSlett
  2. Er delvis enig med deg, det er lite trøkk rundt dette nå før starten!

    SvarSlett
  3. Leste at du var meget hissig under kampen på torsdag kaptein big d...?? hehe.. kos deg i kveld! Morten

    SvarSlett
  4. det forsvaret du måtte holde ut med på onsdag var under enhver kritikk, du måtte jo gå i dueller med tre spisser omtrent alene der utpå, skjønner godt at du ble litt høylydt utover ja.. det skal jo mye til før du blir sånn, så da har det nok vært en grunn bak det... hvorfor nevnes ikke stormen som en av de store supportergjengene? de er jo kjente for å skape stor stemning på kampene

    SvarSlett
  5. kapteinen over alle kapteiner!!

    SvarSlett
  6. Tror det blir en sesong der mye uventet kan skje. det ligger an til å bli mange overaskelser og sånt

    SvarSlett
  7. Den med øvrebø i fjor, i chelsea kampen. Den var stygg altso. ei merkeleg hending

    SvarSlett
  8. den med øvrebø i fjor.chelse kampen, den var stygg altso

    SvarSlett
  9. Malin - Enga For ever6. mars 2010 kl. 18:56

    Du har som alltid gode poenger chris, du er virkelig reflektert og treffer på d du skriver altså. jeg lurer på det samme selv. synes det ser litt trist ut med årets sesong, vet ikke helt hvorfor, men den store spenningen er ikke der lixom... og det er nok som du sier, nordmenn er for late og de har ikke tid til sånt lengre

    SvarSlett
  10. Sk brann - sk brann- sk brann - sk brann- sk brann- sk brann - sk brann - sk brann !!

    SvarSlett
  11. Molde blir gruset neste søndag, da kommer trønderne på besøk til bygda

    SvarSlett
  12. Hei alle sammen,jeg besvarer alle henvendelser samtidig her nå!

    Stine 85 : Jeg kan ikke se at dette spørsmålet er relevant i forhold til saken. Men Liker at du er en av mine lesere:)

    jan ove : Ja, nettopp. Det mangler både trøkk og entusiasme så vidt meg bekjent, kanskje dette snur neste helg.

    Magnus : Helt enig med deg, dette blir spennende!

    Thomas: Jeg velger å ikke kommentere enkelt tilfelle eller enkeltpersoner, men du har nok ett poeng,uten at jeg skal gå inn på det.

    Malin : Hyggelig å se at du følger med. Nå er dette mitt inntrykk nå før seriestart, men dette kan fort snu når ballen ruller, så det er for tidlig å sette ett stempel.

    Bataljonen : Du er som bergensere flest,og er ute med nebbet, det er flott det. Men du nevner "Sk brann" hele 8 ganger, prøver du her å fortelle meg at brann tar 8 plassen i år? hehe, vi sees 15 mars:)

    Anonym : er enig i at molde på mange måter er en bygd, men at vi skal bli gruset mot RBK har jeg svært vanskelig for å tro, en jevn og spennende kamp er mere sannsynlig!

    SvarSlett
  13. Patrioten : Ja, det gikk noen gloser fra min åpne munn under kampen, men det er sånt som skjer, oppladningen var heller ikke opptimal for å si det mildt...så ikke deg der?

    aafk 29 : jeg kan ikke kommentere det du her skriver, det var en tøff kamp med mange dueller, men utover det kan jeg ikke si mer. Stormen er definitivt en av de beste i landet, men ikke blandt de største,?

    SvarSlett
  14. synd da, men umulig å få tak i deg på andre måter enn her inne, så da måtte vi spørre...men lite sannsynlig at en som deg er singel uansett:(:(

    SvarSlett
  15. oh la la la i love ya baby!:)

    SvarSlett
  16. Hører en del rykter om at du og stabæk spilleren Janne stange er på flørtern?

    SvarSlett
  17. Pretty : ja hadde det vært så vel, hun er flott hun:) men nei, dette er nok enda ett rykte som ikke holder vann. Nå er det heller en ved navn anja som er øverst på listen min!

    SvarSlett