torsdag

Refleksjon rett før avspark!

I morgen lørdag braker sesongen 2010 i gang. Åpningskampen er Brann - FK Haugesund på Brann stadion Lørdag Klokken 17.00. På søndag går disse kampene : Odd Grenland - Stabæk, Start - Sandefjord , Strømsgodset - Kongsvinger , Tromsø - Hønefoss BK , Aalesund - Lillestrøm,
Molde - Rosenborg. Mandag Tar Vålerenga i mot Viking på Ullevål.

Jeg har gjort meg opp noen tanker og synspunkter foran denne åpningsrunden.

La oss starte med Brann - Haugesund. Ett "lokal" oppgjør finner altså sted i bergen lørdag ettermiddag, med Nyopprykkede Haugesund Mot Bergens stolthet. Jeg tror Haugesund skal få det tøft i bergen, mot ett revansjesugent brann lag med ett fullsatt stadion i ryggen. Nevner da at Haugesund slo Brann for ett par måneder siden i treningskamp, dette ønsker nok Brann å revansjere, Jeg kan ikke se annet enn at Brann skal ta alle tre poengen i sin første kamp for året. kvalitetene på lagene er ganske så sidestilt, men jeg tror hjemmefordelen, entusiasmen og Revansjelysten drar lasset for brann i denne.
Mitt tips : 3- 1. H

Odd Grenland - Stabæk er jo ett oppgjør som lukter offensiv fotball, skoringer, kontringer og overganger med høyt tempo. Her møtes altså to av de sterkeste kontringslagene til dyst, dette blir en undeholdene kamp med forhåpentligvis en del mål. To av toppskorer kandidatene blir å finne på banen her, Daniel Nannskog og Peter Kovacs er for meg en av de mest giftige spissene man kan oppdrive i tippeligaen. Blir også spennende å se om samarbeidet mellom Pall gunnarson og Nannskog blir Like effektivt som tidligere. Jeg sitter dog på en Følelse av at Stabæk i år trenger ett par - tre kamper for å finne sporet, det får meg til å lande på at Odd Grenland har store sjanser til å vinne dette oppgjøret. ser for meg en intens kamp, med sjanser, spenning og trykk til dommeren blåser av kampen. Odd Grenlan vinner dette oppgjøret knepent på Hjemmefordelen, trygghet i spillermønster og ren vilje.
Mitt tips : 3-2. H


Start - Sandefjord blir en spennende affære, jeg kan sannelig ikke si at jeg sitter på de store intrykkene rundt disse lagene nå før seriestart, Start er normalt sterke hjemme i Kristiansand. Men det forutsetter at enkeltspillere stikker seg frem og tar ansvar. Sandefjord har vist variable takter i oppkjøringen og har mistet ett par sentrale spillere, men til tross for det så tror jeg denne kampen blir jevn, og at sandefjord kan være i stand til å bite fra seg. Det Lengste strået drar nok hjemmelaget til slutt, men det blir med smal margin.
Mitt tips : 2-1. H


Strømsgodset - Kongsvinger Blir en kamp preget med en del nerver vil jeg tro. Kongsvinger får endelig smake på det øverste nivået, Strømsgodset har æren å forsvare, ettersom de har lagt ambisjonene og lista høyt i årets sesong. Stallen til Godset ser i år grei ut, de har også visst god progresjon i vinter. Kongsvinger har potensiale også i tippeligaen, men jeg tror de skal slite de første rundene. Dette blir en ordinær Hjemmeseier.
Mitt Tips : 2-0. H


Tromsø - Hønefoss Blir i mine øyne ett noe tafatt, grått og kjedelig oppgjør. Tromsø slet stort i fjorårs sesongen med å omsette sjansene sine, kan ikke se at de skal ha løsnet i år. Hønefoss drar nok til nord med utgangspunkt i å tette igjen bakover og på den måten kapre med seg hvertfall ett poeng. Dette ser for meg ut som en klar uavgjort kamp med mye kriging,løping, sjansesløseri og lite effektivitet. Det er første kamp for året, og norske lag trenger alltid noen runder på å komme i modus, disse lagene er nok ikke noe unntak der.
Mitt tips : 0-0. U


Aalesund - Lillestrøm Blir rundens fysiske batalje, med stillingskrig, dueller, innsats,blod,svette og tårer. Her møtes to trenere som begge har fokus på innsats, disiplin, struktur og system. Aalesund drar nok en liten fordel av hjemmebane, og det på Color line. Men Lillestrøm kan i år fort bli en av de lagene som kan karre seg til en god plassering. Har en snikende følelse av at de potensiale som har ligget på åråsen ett par sesonger nå endelig kan få sitt utløp denne sesongen. Stallen til Lsk er ung, men lovende. Aafk stiller med tilmærmet samme tropp som i fjor, de har dog hentet inn den hartarbeidende spissen sylling olsen fra kongsvinger. Han imponerte meg stort i adecco i fjor, en meget effektiv spiss med god arbeidskapasitet, en klar forsterkning for Aafk. Denne kampen er meget vanskelig å forutse, men jeg lander på at dette blir en tett, jevn og slitsom kamp for begge lag. Dette ender nok med poengdeling.
Mitt Tips : 1-1. U


Molde - Rosenborg er rundens godbit og hovedkamp. Dette er jo en kamp med enormt mye prestisje, ære og vilje. Ingen vil tape dette oppgjøret. Rosenborg har vist fine takter i vinter, og vært effektive i sine kamper. Molde har på sin side variert litt, men det løsnet på la manga, da La vant Molde Cupen etter å ha beseiret Nordsjælland i finalen. Stallen til Molde er i år kraftig forsterket, og blir arbeidet fra i fjor videreført kan vi fort bli å finne blant de to beste også i år. Rosenborg har mistet jarstein til viking, men ellers så ser stallen komplett og bra ut.
Dette blir en spennende, tett, sjanserik kamp preget med intensitet,temperatur, prestisje og hardt arbeid fra begge leire. Jeg tror også de kan komme noen skoringer i dette oppgjøret, tror det er en enten eller kamp. Enten blir det tett og målfattig, eller så løsner det for alvor og målene kan renne inn begge veier, Vi håper på det siste, det blir hvertfall en severdig og Morsom kamp! klarer midlertid ikke peke ut noen vinnere i dette oppgjøret, det er åpent og tilfeldighetene vil nok prege. Jeg setter en U med en del skoringer.
Mitt tips : 2-2. U


Vålerenga - Viking er Rundens Mandagskamp. det store spørsmålet rundt dette oppgjøret blir om Hareide effekten har slått ut i blomst i viking leiren, og om Martin andresen som trener og ikke spiller skal utgjøre den store forskjellen på vif laget. Jeg personlig tror Vålerenga er mere tjent med å ha en trener som er fokusert på sine oppgaver. Det er også vikitg for enga å ha klarhet i rollene, "hvem er hvem, og hvem styrer hva" er nok stikkordene når man evaluerer sesongen i fjor for vålerenga, alt ble for defust, uoversiktelig og lite konkret med tanke på trener situasjonen og spillergruppa. det ble nok for mye å forholde seg til både for andresen, men også spillergruppa. Dette har de nå altså løst med at andresen nå skal rette alt fokus mot rollen som trener. Jeg tror dette kan lønne seg positivt for vålerenga, men er noe usikker på hvor jeg vil plassere laget i år, men at de hever seg fra i fjor er jeg ganske sikker på. Viking er preget av en del intern uro nå rett før starten og dette vil nok ligge i tåken også noen uker til, da kommer det hele ann på om fokuset i spillergruppa er tilstede, og om Hareide er lederen som skal klare å finne strukturen tilbake i viking. Det vil nok ta litt tid før det løsner for viking denne sesongen, men ikke utenkelig at det vil løsne for alvor når det først sitter. Stallen ser brukbar ut. De hentet i site liten inn Rune jarstein, som nok vil skape en ekstra trygghet i laget. Dette er en meget uforutsigbar kamp som kan bikke alle veier, og tilfeldigheter og Marginer vil nok avgjøre dette oppgjøret som jeg vil tro kommer til å være noe anspent og uforløst. Men jevnt og tett blir det garantert. Tror dog ikke dette blir en målfest, mest nærliggende for meg er at dette ender målløst eller 1-1. Jeg kan ikke annet enn å sette en U i denne også.

Mitt tips : 0-0. U


- Vi ser frem mot seriestart, og sitter med en del spørsmålstegn som vi forhåpentligvis får svaret på i nærmeste tid. Dette blir spennende!!

På gjensyn :)

- Chris

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar