søndag

En kjapp runde før den 2 runden sparkes i gang!

På grunn av manglende tid og mulighet, da jeg i dag har kamp, og at det i går ble uventet reising for min del så har jeg denne runden ikke hatt anledning til å legge ut forhånds analyser før den andre runden i tippeligaen. Men jeg tar her en kort runde på alle kampene.

Viking - Brann :
Dette tror jeg blir en jevn og målfattig kamp. Begge lag har mye å spille for, ære, prestisje er bare noen av faktorene. Viking leverte en svak forestilling på Ullevål forrige mandag, og brann hadde heller ikke dagen hjemme mot Haugesund sist Lørdag. Jeg står på mine ord, jeg tror ikke viking og brann i år er i stand til å melde seg på helt i toppen, lagene sin første kamp bekreftet i høy grad at jeg kanskje har ett poeng. Jeg mener fast bestemt at den komplette spillerstallen og den gjennomgående kvaliteten på spillergruppa hos viking og brann ikke holder det nivået som forventningene tilsier. Dagens kamp tror jeg blir preget av dueller, stillingskrig, nerver, varierende tempo og at brann legger seg noe bakpå, for å satse på overganger og kontringer. Mitt tips er at denne kampen blir jevn og tett og at det ender med poengdeling.
Tips : U



Sandefjord - Molde :
Dette blir også en knokkelkamp, med dueller, stillingskrig og tøffe tak fra begge lag. Men jeg tror også denne kampen vil ha stor grad av høyt tempo, overganger,kontringer og muligens ett par flotte mål, da begge lag har spillere som på egenhånd er i stand til å avgjøre kampen. Sandefjord kommer til å selge seg dyrt på hjemmbane denne sesongen, og skal bortelagene ta poeng der så kreves en enorm innsats, og ett organisert spillesystem. Sandefjord har ikke i år den beste stallen, men en solid moral og innsats fra spillergruppa vil sannsynligvis senke poeng også i år.
Molde mangler spillere som thioune, Runstrøm og må ta seg sammen defensivt fra forrige kamp.
Dette kan bli en veldig underholdene og severdig kamp med offensivt spill, hurtige overganger og tempo. Men det kan også bikke andre veien og dermed bli en tett, jevn kamp med fravær av offensiv satsning og lite godt spill fra begge lag. Men nærmest for meg ligger nok at vi fra molde kommer til å kjøre store deler av kampen, og om vi klarer å omsette sjansene denne gangen så vinner vi med ett mål i dag. Jevnt,tett,marginalt og mye kriging blir det i dag, men molde skal ha ett bedre lag og bør besitte en høyere kvalitet enn sandefjord, selv om det er på bortebane tror jeg molde skal ta dette knepent. Får molde i gang sine hurtige kontringer, giftige overganger og høye tempo offensivt kan dette bli en spennende og underholdende kamp!
Tips: B



FK Haugesund - Strømsgodset
Jeg så kampen Brann - Haugesund i Bergen den første runden. Dette ga meg noen svar på hvordan nyopprykkede haugesund ligger ann i løypa denne sesongen, det jeg kunne fort registrere var at laget var høyt preget av disiplin, moral og struktur. Haugesund fremsto som ett meget innkjørt, stukturert lag med høy lagmoral. Spillesystemet så også brukbart organisert ut.Dette blir redningen for FKH Denne sesongen. jeg synes også Haugesund var godt organisert defensivt og at de sto godt i mot kontringene til brann, kampen endte som kjent 0-0, men den kunne fort endt med en 1-0 seier til ett av lagene.
Defensivt ser haugesund meget bra ut, moralen og samholdet er også bra. Det store spørsmålet rundt laget sånn som jeg ser det blir om de har spillere fremover på banen som har de nødvndige kvalitenene som trengs for å kunne omsette sjanser, skore mål og avgjøre kampene. jeg synes haugesund har en del å gå på i forhold til det offensive, jeg kan ikke se at de har den store kvaliteten offensivt. Jeg tror dog at FKH i dag vinner sin hjemmkamp mot Strømsgodset. entusiasmen,støtten og tryggheten på hjemmebane vil avgjøre denne kampen i dag. Tar man med at Godset i hele fjor slet veldig på bortebane synes jeg denne kampen heller mye mot at det blir en hjemmeseier.
Tips : H



Lillestrøm - Tromsø
Dette blir nok en krige kamp, med to duell lag i aksjon på åråsen. Jeg synes denne kampen ser veldig åpen ut, tatt kvaliteter, form og utvikling i betraktning. Lillestrøm tapte sin første kamp med hele 3-0 mot ett effektivt aalesund lag, mens tromsø oppskriftsmessig vant over Hønefoss bk. Jeg har tidligere utalt at Lillestrøm denne sesongen vil heve seg og at jeg regner med Lillestrøm på øvre halvdel i år, det står jeg på og tror at dagens kamp ender med en krige seier til Lillestrøm. Tromsø trives best på eget gress i det kalde nord og vil få det tøft på årårsen i dag.
Dette tror jeg ender med en marginal hjemmeseier til Lillestrøm, men noe lett blir det ikke, for tromsø vil som alltid kjempe bra,og legge ned mye innsats.
En typisk duellkamp med lite spill, masse dueller,tøff innsats, omdiskuterte situasjoner og tilfeldigheter venter oss på åråsen i dag!
Tips : H



Kongsvinger - Odd
Dette er også i mine øyne en veldig åpen kamp. Jeg er faktisk med hensyn til at Odd grenland er ett typisk hjemmelag litt usikker på om denne kampen her kan bikke alle veier. Kongsvinger imponerte meg stort i adecco i fjor, og spilte en fin, offensiv og gjennomført fotball. Men dette er altså snakk om en kamp i tippeligaen, der duellene er tettere,teknikken er bedre, presset er høyere, forventningene er store og tempoet er høyere. Vil kongsvinger takle dette?
Vel, det er spørsmålet jeg sitter på. den første kampen ga meg svar på at kongsvinger ikke på det tidspunktet befant seg på det bødvendige nivået. For den første kampen til KIL var preget av høye skuldre, mye nerver, slurvete spill og ett ustrukturert spillesystem. Men, kongsvinger har en god kvalitet i laget om de bare kommer i gang, de må spille på seg selvtillit og heve moralen i laget, så tror jeg sjansene for mange poeng er tilstede, også i tippeligaen.
Dagens kamp blir som sagt åpen, men jeg har en følelse av at kontringslaget Odd Grenland i dag kommer til å legge ned såpass med innsats og styrke at denne kampen tipper i favør bortelaget.
Odd har også spillertyper som er i stand til å avgjøre tette kamper.
Vi kan vente oss en svingende, variert, spent og åpen kamp på Gjemselunden i dag, men poengene tror jeg bortelaget tar.
Tips :B


Hønefoss -Aalesund
Aalesund imponerte meg stort i første runde og valset over Lillestrøm på Color line stadion og vant hele 3-0, fullt fortjent. Aalesund fremsto som effektive,displinerte og gjennomførte den kampen. I dag møter de ett av de nye lagene, Nemlig Hønefoss Bk. Hønefoss var solide i adecco i fjor, og leverte en rekke gode kamper både borte og hjemme, men på lik linje med kongsvinger og Haugesund så har de alle tatt steget opp ett nivå, dette vil nok føre til at disse lagene vil slite betraktelig mere med sitt spill i år enn sesongen i fjor. Hønefoss tapte årets første kamp 2-0 i tromsø, men kom seg unna kampen med æren i behold, da kampen fra hønefoss sin side ikke var av den verste sorten, man kunne se at laget har potensiale, og at laget mener alvor i sine kamper, innsatsen var godkjent og spillet glimtet tidvis til. Men laget mangler rutine,trygghet og tyngde forleløpig. Kampen i dag blir meget jevn, mellom to lag som vil selge seg dyrt, jeg tror hønefoss vil kjøre denne kampen, men at ett hardtarbeidende aalesund kommer tilbake mot slutten og det ender med poengdeling. Det store,fine spillet vil vi nok ikke se På Hønefoss i dag, men en spennende kamp kan det fort bli.
Mitt tips: U


Mandag tar Rosenborg i Mot start på Lerkendal. Jeg kan ikke se at dette skal ende med noe annet enn en hjemmeseier til Rosenborg. Rbk har en komplett og bra spillerstall i år, og kvaliteten på laget generelt er bedre enn på mange år. Trønderne har nok den beste og mest gjennomførte spillerstallen, men de har også en god trygghet og moral i laget som avspeiler seg i at laget alltid kommer tilbake i kamper der de først kommer under.Erik Hamren står for trygghet,disiplin,moral ("atytyde") og struktur,det har han også fått flettet inn i spillergruppa.Rbk har en egen evne til å snu kampene i sitt favør, gjorde senest det i molde forrige søndag, da de først lå under 1-0, men snudde kampen og vant på typisk Rosenborg vis. jeg synes midlertid ikke den var en god kamp av rosenborg, de var mye slurv og mye dårlig spill av rbk den kampen, så den kampen kunne fort ha endt med tap. Men som sagt, Rbk har en evne til å ta med seg poengene til tross for sitt spill og vil nok henge med i toppen helt inn i år også. Start går mot en varierende sesong, men også dem er sterkest på hjemmebane, og kan vente seg en tøff kamp på lerkendal i morgen, der jeg mistenker at det vil bli en klar dominans til rosenborg og at det bakre leddet i start skal få kjørt seg grundig mot aggresive og målkåte angripere i rosenborg. Dette blir en klar hjemmeseier nok en gang. Jeg tror dette blir en flott og offensiv kamp med fint spill fra begge lag!
Tips : H



På gjensyn og lykke til med kampene i dag alle sammen:)

- Chris joakim

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar